Een apotheek in Ganshoren

| Brusselaars krijgen een brief om de testkit op te halen bij de apotheek.

Slechts één op tien Brusselaars geeft gehoor aan oproep voor darmkankertest: 'Hallucinant'

AB
© BRUZZ
14/03/2024

Alle Belgen tussen 50 en 74 jaar oud worden elke twee jaar uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek naar darmkanker. Alleen geven maar weinigen daar gehoor aan. Volgens arts Luc Colemont van vzw Stop Darmkanker ligt het aantal in Brussel opvallend laag, gemiddeld 10,3 procent over de laatste drie jaar – tegenover ongeveer 50 procent in Vlaanderen. "Dat is dramatisch. Of eigenlijk zelfs hallucinant."

Darmkanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker in België. Vanwege de vergrijzing is te verwachten dat het aantal alleen maar verder zal toenemen. Hoe eerder het wordt ontdekt, hoe beter het te behandelen is. Testen is dan ook heel belangrijk, zegt Colemont. Hij werkte bijna dertig jaar als maagdarmspecialist in het GZA Sint-Vincentiusziekenhuis in Antwerpen.

Als mogelijke oorzaak voor de slechte opkomst in Brussel wijst Colemont op het systeem. "De drempel ligt hoger in vergelijking met de rest van België. Brusselaars krijgen elke twee jaar een brief thuis met een oproep. Daarmee moeten ze naar de apotheker gaan, de testkit ophalen en vervolgens thuis de test doen."

Dr. Luc Colemont

| Dr. Luc Colemont

Beperkte kennis

In Vlaanderen werkt het anders. Daar krijgt men de testkit rechtstreeks thuisgestuurd. “Je ziet dat veel meer mensen de test doen in Vlaanderen, zo rond de 50 procent.”

Een ander probleem is volgens Colemont dat de kennis over darmkanker nog beperkt is omdat het bevolkingsonderzoek korter loopt. In Brussel begon men in 2018 met testen, terwijl in Vlaanderen het onderzoek al loopt sinds 2013 en in Wallonië sinds 2009.

Nederland

Er zijn landen met betere opkomstcijfers voor de test. In Nederland laat 70 procent van de mensen die worden opgeroepen zich testen, zegt Colemont. “In Nederland krijg je een opvallende, grote paarse envelop thuisgestuurd.” Zou het echt zo simpel zijn, dat alleen al een andere kleur envelop meer mensen bereikt? “Nee, het is ook een cultuurverschil uiteraard. Eigenlijk heb ik maar één boodschap van drie woorden: Doe. De. Test.”

Colemont pleit voor meer sensibiliseringscampagnes. "Met één keer per jaar een spotje op televisie en wat affiches kom je er echt niet." Signalen waar mensen beducht op moeten zijn: bloed in de ontlasting, aanslepende buikpijn, veranderingen in het stoelgangpatroon, bloedarmoede en het gevoel dat je naar het toilet moet zonder dat het lukt. Wie meerdere weken last heeft van deze klachten, maakt het best een afspraak bij de huisarts.

In een nieuwe campagne van Stop Darmkanker worden vijftigplussers opgeroepen om zich te laten testen. Die boodschap wordt gebracht door Meneer de Uil van het Nederlandse tv-programma 'De Fabeltjeskrant'. Maart is de internationale maand tegen darmkanker.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Gezondheid, Darmkanker, test, Bevolkingsonderzoek, Sensibiliserings, sensibiliseringscampagne, sensibiliseringsproject, medische zorg, medische zorgen, dringende medische zorgen, darmkankertest, Dikkedarmkanker, kanker, kankerbehandeling, kankeronderzoek, kankerpatiënten

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni