De waterschade dateert van 1 januari 2020, toen op de vijfde verdieping een waterlek ontstond bij een koffiemachine. Dat vertelt Kevin De Vlieger, infrastructuurbeheerder van de KVS. Omdat het toen vakantie was, kreeg het lek een tijd lang vrij spel. Het water zocht zich een weg naar beneden en liet schade na op verschillende plekken in het pand.
Het parket op de vijfde verdieping was zwaar beschadigd, maar is inmiddels gerepareerd, de traphal en foyer zijn nog niet aangepakt.
Ook één van de twee trappen die naar de foyer leidt, is om die reden al vier jaar gesloten vanwege vermeende stabiliteitsproblemen in het plafond. De stabiliteit kan niet gerandareerd worden zolang het plafond niet is onderzocht. Het plafond is – in tegenstelling tot het plafond van de foyer – deels gemaakt van paardenhaar.
Complex verzekeringsdossier
Om te onderzoeken in hoeverre het plafond is aangetast door het water, is een stelling nodig, gaat de infrastructuurbeheerder verder. Waarom dat al vier jaar duurt om die te plaatsen? "Dat komt onder andere door de complexiteit van het verzekeringsdossier," zegt De Vlieger. "Er was onduidelijkheid over verantwoordelijkheden tussen de Stad Brussel, die eigenaar is, en de gebruiker, KVS."
De laatste maand is er "eindelijk vooruitgang geboekt" klinkt De Vlieger opgelucht. In december keurde de stad een budget goed voor de stabiliteitsstudie van het plafond boven de trap en herstel van het pleisterwerk daar.
Afgelopen maandag werd in de gemeenteraad nog een budget van 36.000 euro goedgekeurd, bestemd voor de studie naar de restauratie van het plafond van de foyer, die geklasseerd is. Een datum voor de restauratiewerken is er nog niet.