Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Brussels Ouderenplatform

| Een deel van de leden van het Brussels Ouderenplatform komt naar activiteiten via het magazine.

Weken vertraging voor zomermagazine van Ouderen­platform: 'Impact is groot'

JP
© BRUZZ
17/07/2025

De zomereditie van het magazine van het Brussels Ouderenplatform is drie weken na verzending nog niet bij een groot deel van de leden aangekomen. En dat terwijl de vzw sterk inzet op papieren communicatie met senioren: "Onze leden plannen hun activiteiten aan de hand van dit magazine. Vooral in de zomermaanden - een periode die voor velen al eenzaam is - is dat extra belangrijk."

Rond de 750 exemplaren werden verzonden op vrijdagochtend 27 juni aan het verdeelpunt van Bpost aan De Brouckère, zo meldt Francis Marissens van het Brussels Ouderenplatform. “We etiketteren alles, doen de magazines in dozen en leveren alles netjes af bij ons distributiepunt. Voorheen liep dat vrij vlot, met hooguit enkele dagen vertraging."

Gewoonlijk ontvangt het onthaal van het Brussels Ouderenplatform nadat het magazine bezorgd is een bericht van ouderen die voor een activiteit willen reserveren. Marissens: “Normaal staat de telefoon roodgloeiend, maar dit keer bleef het stil. We voelden meteen: hier scheelt iets."

Grote impact op kwetsbaar publiek

Na navraag bleek dat een groot deel van de ruim zevenhonderd magazines niet was aangekomen, ook drie weken na verzending niet. Voor het Brussels Ouderenplatform is deze vertraging geen onbelangrijk detail. Het papieren magazine is een bewuste beleidskeuze, bedoeld om ook niet-digitale senioren te bereiken.

“Niet iedereen zit op Facebook of leest nieuwsbrieven. Onze doelgroep heeft nood aan een krantje op papier. Dat kost geld en moeite, maar we willen niemand uitsluiten,” klinkt het. “Zeker in de zomer – wanneer families op vakantie zijn – is het extra belangrijk om mensen te blijven bereiken en activeren. Het magazine helpt daarbij. Maar als het pas na drie weken aankomt, zijn veel activiteiten al voorbij.”

Een voorbeeld is de aankondiging van het Brossella-festival, waarvoor het Brussels Ouderenplatform ook tickets weggaf aan leden. “Dat weekend was begin juli. Tegen de tijd dat mensen het magazine krijgen, is het ruimschoots te laat.”

97e7d355-1000023089.jpg

Bijna zevenhonderd exemplaren van het magazine zijn spoorloos verdwenen in de post.

'Het gaat niet om de verzendkosten'

Bpost erkent de vertraging en betreurt dat de dienstverlening tekortschoot. "We vinden het jammer voor het Brussels Ouderenplatform, en we begrijpen dat dit ook voor de lezers erg vervelend is. Dit is niet de service waar we bij Bpost voor willen staan, integendeel." Bpost heeft intussen contact opgenomen met het Brussels Ouderenplatform en biedt een volledige terugbetaling van de frankeerkosten aan.

Volgens Bpost is er geen indicatie dat de magazines zouden zijn kwijt geraakt. Ze zijn vertraagd door de recente nationale staking. Die heeft voor opstoppingen in de sorteercentra gezorgd. “Aangezien de postvolumes tijdens zo’n staking opstapelen, en Bpost het principe 'first in, first out' toepast, belanden magazines die één of twee dagen na de staking worden aangeleverd achteraan in de rij.”

“Het is misschien maar een kleine uitgave, maar achter die 750 exemplaren zitten wel degelijk 750 mensen die er iets aan hebben,” reageert Marissen van het Brussels Ouderenplatform. “Drie weken lang alles laten sudderen onder het label ‘overmacht’: dat gaat er bij ons niet in. Het ging om een aangekondigde staking, dus daar kun je je op voorbereiden.”

Volgens hem draait het bovendien niet om het financiële verlies: “Het gaat ons niet om die ruim 400 euro verzendkosten, maar op de weerslag op die het heeft op onze werking," klinkt het kritisch. "Een vertraging van een paar dagen? Daar hebben we begrip voor. Maar meer dan twintig dagen? Dat is gewoon niet normaal meer.”