Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

VVV+BIOS/OSMOS/BRAT

| Impressie van de toekomstige Joseph Claesstraat.

Herinrichting straten in Sint-Gillis zou 150 parkeerplaatsen doen verdwijnen

EC
© BRUZZ
29/11/2025

In Sint-Gillis krijgen de Emile Féronstraat en Joseph Claesstraat een verkeersluwe herinrichting. In de plannen, die nu op tafel liggen, verdwijnen bijna 150 parkeerplaatsen. De gemeente Sint-Gillis stelt bewoners nu al een betaalbaar abonnement in publieke parkeergarages voor, onder meer onder het Zuidstation.

De herinrichting van de Claes- en Féronstraat kadert in het duurzaam wijkcontract Zuid en was al langer aangekondigd en zelfs goedgekeurd door de vorige gemeenteraad. Nu zijn de plannen klaar en kunnen buurtbewoners erop reageren via een openbaar onderzoek. Dat startte afgelopen maandag en duurt nog tot 23 december.

Concreet wordt de Emile Féronstraat over de hele lengte, van de Théodore Verhaeghenstraat tot de Engelandstraat nabij het Zuidstation, een woonerf met eenrichtingsverkeer. De Féronstraat ligt parallel aan de drukkere Merodestraat en Fonsnylaan en krijgt nu al dikwijls de voorkeur van fietsers, joggers en voetgangers in de wijk. Alleen vinden die er weinig rustpunten of groen, klinkt het in de plannen.

In de Féronstraat is bovendien veel lawaai en de hele wijk loopt meer dan gemiddeld risico op hitte-eilanden. Het overstromingsrisico in Laag-Sint-Gillis is ten slotte hoog en vraagt om nieuwe waterreservoirs.

Emile Feronstraat

VVV+BIOS/OSMOS/BRAT 

| In de Emile Feronstraat komt meer groen, doorlaatbare parkeerplaatsen en ruimte voor zachte weggebruikers en ontmoeting.

Zowel in de Féronstraat als de Joseph Claesstraat, die er dwars doorloopt, komt daarom meer groen, speelruimte voor kinderen en ontharding. Het gaat onder meer om een micropark aan het Heldenplein, naast basisschool Ulenspiegel, en om een autoluw pleintje op de kruising met de Denemarkenstraat.

De Claesstraat krijgt meer veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers, en bredere trottoirs. Buiten deze twee straten komen ten slotte extra ingrepen om de omgeving van scholen en crèches veiliger te maken.

149 parkeerplaatsen minder

Om de plannen uit te voeren, moet wel een hoog aantal parkeerplaatsen wijken. In Laag-Sint-Gillis is nu twaalf procent van het wegennet bestemd voor parkeren. Ter vergelijking, in heel Brussel is dat tien procent. Opgeteld zijn er nu 171 plaatsen in beide straten. Hoewel maar dertig procent van de bewoners in de wijk een eigen auto bezit zijn dat er nu al te weinig om al die wagens te stationeren.

Toch zullen maar 62 van die plaatsen bewaard blijven, ofwel 36 procent van het huidige aanbod. “De schrapping van twee derde van de huidige plaatsen is het voorstel", zegt schepen voor Stadsvernieuwing Willem Stevens (Vooruit). "Er is nog marge, dus we zullen kijken naar de reacties op dit plan."

Het plan voorziet in de schrapping van 109 parkeerplekken in de twee centrale straten, maar opgeteld liefst 149 plaatsen over de hele perimeter. Dat komt omdat alleen voorbehouden parkeerplaatsen bewaard blijven op de nieuwe pleintjes, zoals voor bussen en leveringen. Daarnaast verdwijnen in de Engelandstraat, Fernand Bernierstraat en de Merodestraat telkens een tiental plaatsen.

“Wij gaan wel uit van ruim vierduizend publieke parkeerplaatsen in diezelfde perimeter”, zegt schepen Stevens, die zich daarvoor baseert op een berekening van parkeeragentschap parking.brussels. Zo zijn in de hele wijk meer dan 13.000 parkeerplaatsen te vinden in 144 garages, waarvan 1.700 plaatsen bij overheidsdiensten. Nog eens 2.200 parkeerplaatsen vind je in drie grote publieke parkings, zoals Q-park Zuidstation. “Daar zijn nog vrije plaatsen”, zegt Stevens.

“Ik daag iedereen uit om in Brussel een parkeergarage te vinden voor minder dan vijftig euro per maand.”

Willem Stevens

schepen voor Stadsvernieuwing (Vooruit)

Om de bewoners naar deze of andere publieke parkeergarages te leiden, heeft de gemeenteraad van Sint-Gillis donderdagavond een nieuw voorstel gestemd. De gemeentetaks van 165 euro per jaar die de exploitanten van deze garages nu per parkeerplaats moeten betalen, verdwijnt, op voorwaarde dat de exploitanten die plaatsen aan bewoners van Sint-Gillis verhuren voor een maandelijkse prijs van maximaal 50 euro. “Ik daag iedereen uit om in Brussel een parkeergarage te vinden voor een lagere prijs dan dat”, zegt Stevens. “Het is natuurlijk niet vlak bij de deur om onder het Zuidstation te parkeren, maar het is ook niet onoverkomelijk.”

Anti-Good Move

Het voorstel is nu al gestemd en geldt voor de hele gemeente, ook al zijn de plannen voor Laag-Sint-Gillis nog niet voor meteen. Na het openbaar onderzoek volgt eerst een Overlegcommissie en moet nog een aannemer worden aangesteld. “We willen dat in 2026 doen, maar we kunnen nog geen timing bepalen voor de start van de werken”, aldus Stevens.

Daarbij is het ook wachten op de reacties uit de buurt en de rest van Brussel, want de actiegroep Comité Non au plan Good Move lijkt zich via sociale media alvast te mobiliseren voor protest. Datzelfde comité wakkerde vorige week nog hevig protest aan in Anderlecht, waar ook een verkeersluwe herinrichting hangende is. Daarbij raakten werfpanelen en zelfs een werfkraan beschadigd.

“Discussie en protest mag altijd. Ik hoop alleen dat dat op een ordentelijke manier gebeurt zonder intimidaties”, zegt Stevens over de komende weken in Sint-Gillis. “Het principe om deze twee assen opnieuw aan te leggen is al een paar jaar geleden goedgekeurd, samen met het wijkcontract. Er is toen al een aanzienlijk budget voor vrijgemaakt (bijna vier miljoen euro, red.) en de bewoners en handelaars zijn geconsulteerd”, benadrukt hij.

Er komt in het kader van het lopende onderzoek wel nog een laatste informatievergadering in de wijk, wellicht op 10 december. “Er zullen altijd parkeerplaatsen blijven voor leveringen en we blokkeren geen enkele straat om iemand af te zetten of op te halen. We zijn wel de dichtst bevolkte wijk van Brussel: dan kan je niet verwachten dat alle bezoekers er op elk moment van de dag een parkeerplaats vlak bij hun bestemming vinden”, besluit Stevens.

Alle documenten en plannen voor het openbaar onderzoek zijn te raadplegen via openpermits.be.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Stedenbouw , Emile Feronstraat , Joseph Claesstraat , Willem Stevens , duurzaam wijkcontract zuid , q-park , parkeergarages