In 2005 kondigde Infrabel een nieuw spoorviaduct aan waar 26 huizen in de Schaarbeekse Vooruitgangstraat voor moesten wijken. 20 jaar van gebrekkig onderhoud later verkoopt de maatschappij de panden opnieuw. Nieuwe bouwtechnieken laten toe de huizen te laten staan.
Interview met Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel en Jan Slangen van vzw Woningen 123 Logements.
Na jaren van gebrekkig onderhoud: Infrabel verkoopt 19 huizen in Vooruitgangstraat
In 2005 kregen de bewoners van de Vooruitgangstraat in Schaarbeek te horen dat 26 huizen tegen de vlakte zouden gaan. Infrabel wou immers een nieuw spoorviaduct bouwen om de capaciteitsproblemen in het noorden van Brussel te verminderen. De maatschappij kocht de volgende jaren huizen in de straat en bezit er vandaag 19.
De aangekondigde werken – eerst voorzien voor 2007 – zijn anno 2025 echter nog steeds niet begonnen en dat zal ook niet gebeuren voor 2032, laat de spoorbeheerder weten.
Omdat de bouwtechnieken ondertussen geëvolueerd zijn, is de afbraak van de huizen uiteindelijk niet meer nodig, meldt Infrabel in een brief aan de bewoners. “Dankzij technische vooruitgang in de planning van deze toekomstige spoorwegviaduct kunnen we een ander tracé overwegen dan oorspronkelijk gepland. Dit betekent dat bepaalde percelen in uw straat niet langer nodig zijn voor onze activiteiten. Daarom heeft Infrabel besloten om de 19 gebouwen die zij bezit in de Vooruitgangstraat te verkopen.”
"Dankzij technische vooruitgang in de planning van deze toekomstige spoorwegviaduct kunnen we een ander tracé overwegen dan oorspronkelijk gepland."
Voormalige eigenaars die destijds aan Infrabel verkochten, krijgen nu voorrang om hun pand terug te kopen. Daarna is het de beurt aan overheden. Als ook die niet toehappen worden de gebouwen openbaar verkocht.
Eind goed al goed? Niet helemaal, bleek de voorbije jaren, toen BRUZZ op bezoek ging in de straat. Heel wat van de huizen van Infrabel bleken immers in slechte staat te verkeren. Twee panden waren zelfs helemaal onbewoonbaar verklaard. Een tiental huizen in de straat werd door Infrabel aan de vzw Woningen 123 Logements in beheer gegeven, maar zonder voldoende middelen om het noodzakelijke onderhoud uit te voeren.
"Er waren al verschillende schoorsteenbranden en je ziet dakgoten die stuk zijn. Het is onvoorstelbaar dat een groot bedrijf dat laat gebeuren en dat de gemeente Schaarbeek niet ingrijpt."
“Een deel van de huizenrij is daardoor verloederd,” vertelt een buurtbewoonster, die aan de overzijde van de betrokken huizen woont. Er waren al verschillende schoorsteenbranden en je ziet dakgoten die stuk zijn. Het is onvoorstelbaar dat een groot bedrijf dat laat gebeuren en dat de gemeente Schaarbeek niet ingrijpt.”
Gevraagd om een reactie laat Infrabel weten dat de bewoners van de gebouwen verantwoordelijk waren voor het onderhoud en in ruil geen echte huur maar een kleine kostenbijdrage moesten betalen. “Er was geen wanbeheer van Infrabel, want die verantwoordelijkheid lag niet bij ons. Onder meer de vzw Woningen 123 Logements moest daar voor instaan.”
Leegstandstaks
De vzw Woningen 123 Logements laat weten dat de overeenkomst met Infrabel nooit bedoeld was om langer dan enkele jaren te duren. "Zodra er structurele problemen opdoken, hadden wij de middelen niet meer om de huizen goed te renoveren," zegt een lid van de vzw. "Infrabel wist dat maar heeft nooit echt willen investeren. Dat er mensen in de huizen wonen, leek vooral een manier om leegstandstaks te vermijden voor misschien wel 100.000 euro per jaar."
Lees meer over: Schaarbeek , Stedenbouw , Mobiliteit , Vooruitgangstraat , Infrabel