Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Een interventie van een ambulance van de medische spoeddienst 112

| Archiefbeeld: Een interventie van een ambulance van de medische spoeddienst 112.

Brusselaars belanden vaker in wachtrij bij noodcentrale 112 door personeelstekort

© Belga
27/11/2025
Updated: 27/11/2025 07.32u

Vorig jaar werden tienduizenden oproepen naar de noodcentrales pas na meer dan drie minuten beantwoord door structurele personeelstekorten. In Brussel gebeurt dat het vaakst. Bevoegd minister Bernard Quintin reageert dat er al maatregelen worden genomen om de tekorten op te vangen.

Het nieuws wordt donderdag gemeld door De Standaard en Het Laatste Nieuws op basis van nieuwe cijfers die minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin (MR) vrijgaf na parlementaire vragen van Kamerlid Matti Vandemaele (Groen).

Vooral in Brussel, Gent en Antwerpen loopt het mis. Zo werden in Brussel vorig jaar ongeveer 25.000 noodoproepen (5,53 procent van het totaal) pas na langer dan drie minuten 'aanschuiven' beantwoord.

In de provincie Oost-Vlaanderen gaat het om ruim 10.000 oproepen (3,25 procent), in Antwerpen om ruim 4.400 telefoontjes (1,22 procent). Het probleem speelt het minst in Waals-Brabant, daar werd slechts een vijftigtal oproepers (0,06 procent) langer dan drie minuten aan het lijntje gehouden. Hoeveel oproepen nooit beantwoord werden, maakte Quintin niet bekend.

60 mensen te kort

Uit de antwoorden van de minister blijkt dat de elf alarmcentrales samen momenteel slechts 308 voltijdsequivalenten in dienst hebben, hoewel de federale overheid bepaalde dat ze er 361 nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Bovendien liggen het personeelsverloop en ziekteverzuim bovengemiddeld hoog. Tegelijk zijn we sinds de coronacrisis alleen maar vaker naar de noodcentrales beginnen te bellen: vorig jaar kregen die samen 2,7 miljoen oproepen binnen.

Het kabinet van Quintin reageert in de krant dat de afgelopen maanden al "kort op de bal" werd gespeeld. Zo worden zes medewerkers van de federale politie tijdelijk gedetacheerd naar de alarmcentrale van Oost-Vlaanderen. Er lopen ook landelijke aanwervingscampagnes.

Groen-kamerlid Vandemaele reageert bezorgd op de cijfers. De personeelstekorten zijn volgens hem zo dramatisch dat er ongelukken dreigen te gebeuren. "Bij zulke noodsituaties kan een gemist telefoontje letterlijk het verschil betekenen tussen leven of dood", waarschuwt hij. Het parlementslid wil dat er snelheid wordt gemaakt bij de opleidingen en aanwervingen, maar ook dat minister Quintin zich over de arbeidsvoorwaarden - lees: een correcte vergoeding - van de telefonisten buigt.