Wie een dodelijk verkeersongeval veroorzaakt zal zich moeten verantwoorden voor ‘doodslag in het verkeer’. Dat staat in een nieuw wetsontwerp op voorstel van Justitieminister Annelies Verlinden (CD&V) dat afgelopen vrijdag werd goedgekeurd door de federale ministerraad. De ouders van de in 2023 doodgereden Romane Pontello halen hiermee hun slag thuis.
Ouders van doodgereden Romane halen slag thuis: ‘verkeersdoodslag’ wordt een misdrijf
Het nieuwe strafrechtelijke begrip moet het mogelijk maken om chauffeurs die een dodelijk ongeval veroorzaken zwaarder te straffen, als ze zich schuldig hebben gemaakt aan verkeersinbreuken zoals rijden onder invloed van drugs of alcohol, een overdreven snelheid of het negeren van een rood licht.
Vandaag staat op het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval een maximumstraf van vijf jaar cel en een geldboete van 10.000 euro, ongeacht de reden van het ongeval, zo meldt Verlinden. Haar wetsontwerp trekt die straffen op naar een maximale gevangenisstraf van tien jaar en 16.000 euro boete.
Romane
De ouders van de in 2023 doodgereden studente Romane Pontello halen hiermee hun slag thuis. Hun dochter werd dodelijk aangereden op de step in de Renbaanlaan in Elsene door een dronken bestuurder die te snel reed en na het ongeval vluchtmisdrijf pleegde.
Na afloop van het ongeval hamerden haar nabestaanden, met haar vader Rinaldo Pontello op kop, op een strengere bestraffing van dronken bestuurders die dodelijke verkeersslachtoffers maken. “Wij willen dat de straffen worden herzien om de ernst van de feiten weer te geven”, klonk het toen bij vader Pontello (56): “Wij pleiten voor de wettelijke erkenning van het concept van doodslag in het verkeer.”
'Roekeloos gedrag op de weg'
Minister Verlinden treedt hem daarin bij. “Woorden als ‘spijtig ongeval’ gebruiken als er een dode valt in het verkeer, valt niet langer te rijmen met de ernst van roekeloos gedrag op de weg, en nog minder met de mogelijke gevolgen daarvan”, zo vindt ze, die met haar wetsontwerp aanstuurt op meer bewustwording bij de (potentiële) daders van verkeersdoodslag.
“Bovendien kunnen we ons amper voorstellen wat de nabestaanden van verkeersslachtoffers doormaken en hoe ze zich voelen bij de gerechtelijke procedures in de nasleep van een drama op de weg. Ook in dat opzicht is het belangrijk om ons woordgebruik aan te passen, met name in het strafrecht, zodat het beter is afgestemd op de realiteit.”
Verlinden wijst er ten slotte op dat het strafrechtelijke begrip al bestaat in heel wat andere landen, waaronder Nederland en Frankrijk.
Voor Pontello is de strengere wetgeving het sluitstuk van een lange strijd die begon na de dood van zijn dochter, zo vertelt hij aan BX1. “Wij zijn erg tevreden. Romane is overleden, maar ze is niet voor niets gestorven. Ik denk dat deze beslissing meer bewustwording zal creëren. Mensen denken misschien sneller 'Ik heb te veel gedronken, ik heb drugs genomen, ik zoek wel een andere manier om thuis te geraken.’
“Maar er ligt natuurlijk nog veel werk op tafel op vlak van preventie", zo geeft hij toe.
Lees meer over: Brussel , Elsene , Veiligheid , Justitie , Romane Pontello , dodelijk verkeersongeval , verkeersdoden , verkeersdoodslag , Annelies Verlinden , rijden onder invloed