De VUB heeft een leidende rol gekregen in FULL-MAP, een Europees onderzoeksproject dat zich richt op de ontwikkeling van nieuwe batterijmaterialen. De Brusselse universiteit zal tientallen internationale spelers coördineren in de zoektocht naar een ultieme batterij. Een doorbraak in die sector zou significante economische vooruitgang betekenen, maar het onderzoek is erg tijdrovend.

© Irene Van Impe/BRUZZ
| De campus van de VUB in Etterbeek.
VUB trekt Europese zoektocht naar nieuwe batterijmaterialen
De EU wil onder de vlag Battery 2030+ een goedkoper en beter presterend alternatief vinden voor klassieke batterijen. De populairste grondstoffen lithium, kobalt en nikkel zijn immers duur en de voorraad is beperkt, terwijl de Europese vraag naar batterijopslag jaarlijks met een derde toeneemt.
De onderzoekers zullen verbeteringen in vloeibare lithiumionbatterijen onderzoeken. Dat zijn de batterijen die vaak in smartphones te vinden zijn. Maar ook willen ze de zogenaamde solid-state-batterijen verbeteren, een nieuwere technologie waarbij de vloeibare elektrolyt vervangen wordt door een vaste stof. Het gaat dan om batterijen op basis van natrium, magnesium en kalium.
Artificiële intelligentie
De VUB lanceert voor het project een innovatief platform en zal technieken zoals artificiële intelligentie toepassen om experimenten op te schalen. Daarnaast wil het project laboratoriumprocessen automatiseren en voert het grootschalige experimenten uit, wat het volledige ontwikkelingsproces van materialen tot het uitvoeren van batterijtesten moet vlot trekken.
"We gaan niet alleen samenwerken met academische instellingen, maar ook met industriële kenniscentra", legt professor ingenieurswetenschappen Mesfin Haile Mamme uit. "Die hebben allemaal hun eigen expertise." De VUB zal samenwerken met meer dan dertig partners. En de onderzoekers starten een partnerschap met tientallen industriële spelers zoals Siemens, Thermo Fisher en Daikin.
Vijf keer sneller
Vandaag verloopt het ontdekken van nieuwe batterijmaterialen traag. Het is een tijdrovend proces van trial and error en FULL-MAP wil met de nieuwe aanpak sneller resultaten boeken. Onder meer met een gemeenschappelijk platform om ervaringen te delen. De VUB is niet de enige Belgische universiteit die in het project stapt. Ook de KU Leuven speelt een rol.
"De nieuwe methode zal de ontwikkeling van nieuwe batterijen met minstens een factor vijf versnellen", zegt professor Mamme. "Het maakt de kans op een doorbraak in de komende vier jaar zéér waarschijnlijk."
EU-onderzoeksprogramma
In september 2020 gingen zeven onderzoeksprojecten van start onder de paraplu van Battery 2030+, met een gezamenlijk budget van €40,5 miljoen, gefinancierd door het Horizon 2020-onderzoeks- en innovatieprogramma van de EU. Later kondigde de Europese Commissie nog aan dat het initiatief €150 miljoen extra financiering zal ontvangen uit het Horizon Europe-programma.
Het onderdeel van de Green Deal voorziet de komende jaren miljarden om de zoektocht naar nieuwe batterijtechnologieën te stimuleren. Niet alleen door de opkomst van elektrische voertuigen. Batterijen kunnen ook een belangrijke rol spelen in het ontlasten van netinfrastructuur door groene energie op te slaan wanneer zon en wind overvloedig aanwezig zijn.
In totaal voorziet de EU 20 miljoen euro voor FULL-MAP. De VUB krijgt 10 procent van dat budget voor de coördinatie.
Lees meer over: Etterbeek , Wetenschap , VUB , FULL-MAP , batterij , Battery 2030+