Hoe dezelfde advocaten na het Eurostadion ook Neo op de helling zetten

© Neo
Updated: 26-09-2019 - 12:40

De invalsweg naar shoppingcentrum Neo heeft geen vergunning gekregen, waardoor het project op de helling komt te staan. Opvallend is dat advocatenkantoor Portico daar opnieuw voor iets tussen zit, na eerder al tegen Neo en tegen de afschaffing van de buurtweg op parking C te hebben gepleit. Minstens een deel van de buurtbewoners in wiens naam Portico procedeert, hoeft daar trouwens niks voor te betalen.

De invalsweg is heel belangrijk voor Neo 1, het shoppingcentrum dat naast het Koning Boudewijnstadion moet komen. Het is de kortste en meest natuurlijke toegangsweg, die loopt van de Ring rond Brussel, over parking C naar Neo (zie kaartje onderaan).

Vlaanderen gaf voor het Vlaamse stukje weg een vergunning op 18 juli 2018. Maar buurtbewoners en lokale handelaars trokken naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen.

Die verklaarde in april 2019 de vergunning nietig omdat die in strijd is met het Vlaamse Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP). Dat stelt immers expliciet dat de bestaande parkeercapaciteit behouden moet blijven. En dat is niet het geval. Door de verbindingsweg zouden immers 130 van de 9918 parkeerplaatsen op parking C verdwijnen.

De lokale handelaars en buurtbewoners haalden ook nog 4 andere redenen aan om de vergunning te laten vernietigen, waaronder de mobiliteitsimpact van Neo, maar die werden niet weerhouden.

Oude bekenden

Opvallend is daarbij dat de klagende handelaars en buurtbewoners opnieuw door advocatenkantoor Portico vertegenwoordigd worden. Het Brusselse kantoor spande in 2015 al beroepsprocedures in tegen de bestemmingswijziging die Neo mogelijk moest maken. Van de oorspronkelijke groep klagers blijft nog één handelaar over, aangevuld met 11 nieuwe handelaars en buurtbewoners.

In 2017 procedeerde Portico ook nog eens tegen de afschaffing van de buurtweg op parking C. Daarover zei Portico-vennoot Thomas Eyskens toen het volgende: “We weten dat de buurtweg het stadion in de weg zit. En we weten dat Neo – en dat is de kern van de zaak – de parking nodig heeft onder het voetbalstadion. Dat hangt allemaal aan elkaar. Daarom dat de Stad Brussel de verbindingsweg tussen parking C en Neo heeft vergund.”

Komt daar nog bij dat de lokale handelaars in wiens naam Portico in 2015 en 2017 procedeerde, daar niks voor hoefden te betalen. Navraag leert dat dit nog altijd het geval is.

Verschillende bronnen opperen dan ook dat Bart Verhaeghe van concurrerend shoppingcentrum Uplace achter de beroepen zit. Maar die ontkent opnieuw. “Wij hebben geen procedure ingesteld en hebben niks te maken met de vergunningsaanvragen voor Neo”, zegt zijn woordvoerder aan BRUZZ.

Zware klap

In elk geval is dit een zware klap voor het Neo-project. De toegangsweg is heel belangrijk voor het shoppingcentrum, dat mikt op 40.000 bezoekers per dag, waarvan minstens de helft met de auto komt.

Volgens Neo-directeur Henri Dineur is er niet zoveel aan de hand, omdat er nog een verbinding met de A12 kan gemaakt worden. Maar voor directeur Michel Dessolain van bouwheer Unibail-Rodamco-Westfield is die invalsweg wél cruciaal. In 2017 zei hij nog dat alles klaar is, “behalve de oprit naar de ring voor de auto.”

neo_verbindingsweg_neo_940_667px.jpg
© Google Streetview/ Peter Dhondt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?