© PhotoNews

Mobiliteit heet hangijzer tijdens formatieoverleg

Filip De Rycke
© BRUZZ
02/07/2019

De onderhandelingen voor een Brussels regeerakkoord zijn deze dinsdag echt van start gegaan. En het belooft een pittige discussie te worden, want het mobiliteitsdossier ligt op tafel. Een zeer complex maar belangrijk dossier, waar ze ook buiten Brussel van wakker liggen. Het gaat over de metro, maar ook over de kilometerheffing.

Eerst de metrolijn Noord. Daar zijn de standpunten bekend: de socialisten en de liberalen zijn voor. De ontslagnemende Brusselse regering nam in het kader van de uitbreiding van het metronet al enkele beslissingen, waartegen vanuit het kamp van de groenen steeds oppositie werd gevoerd. De metro is té duur, té ingrijpend en de bouw ervan duurt héél erg lang (2025 en langer). Bovendien soupeert de metro het budget voor andere openbare vervoersmiddelen, tram en bus, helemaal op, redeneren de groenen.

Ook extra trams

Het zou dus kunnen dat er een compromis uit de bus komt: voor elk wat wils. De metro voor de vroegere regeringspartners en enkele nieuwe tramlijnen voor de groenen. Minstens drie extra lijnen, vernemen we via BX1. Dit zou bovenop de drie al eerder aangekondigde nieuwe tramlijnen zijn naar Neder-Over-Heembeek, Thurn en Taxis en de verlenging van tram 9.

Om die nieuwe tramlijnen uit te rollen, willen de onderhandelaars werk maken van versnelde administratieve procedures.

Slimme kilometerheffing versus stadstol

Ander heikel punt: de autodruk in onze stad. Die moet dringend omlaag. Dat kan door de invoering van een slimme kilometerheffing is de redenering. Formateur Vervoort is voorstander van "een vorm van slimme kilometerheffing". Op voorwaarde dat ook de andere gewesten mee op die kar springen. Daar was lange tijd consensus over tussen de gewesten. Tot Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA),net voor de verkiezingen, zijn kar keerde wegens "geen draagvlak".

Rudi Vervoort zou nu nadenken over een tussentijdse oplossing. De MP zou graag een soort zoneheffing in enkele delen van het gewest invoeren, maar dat is dan buiten Open VLD gerekend. Sven Gatz (Open VLD) liet bij aanvang van de vergadering dinsdag optekenen tegen elke vorm van tolheffing te zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Brussel Kiest 2019: Brussels Parlement, Mobiliteit, metrolijn Noord, Metro 3, slimme kilometerheffing, kilometerheffing, zoneheffing

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni