Claude Archer van Transparency (archiefbeeld).

Partijen DierAnimal en Transparency dienen klacht in tegen systeem handtekeningen

NLS
© BRUZZ
08/04/2024

Na VOLT willen ook de partijen DierAnimal en Transparency klacht indienen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en de federale ombudsman. Ze hekelen onder meer het digitale systeem om steunhandtekeningen te verzamelen, nodig om deel te mogen nemen aan de verkiezingen.

Binnen enkele dagen verloopt de deadline voor kleine of nieuwe partijen om vijfhonderd steunhandtekeningen te verzamelen, nodig om een lijst te mogen indienen voor Brusselse gewestverkiezingen. En dat proces verloopt moeizaam, meldden onder meer DierAnimal, Transparency en Voor U eerder aan BRUZZ.

In een notendop hekelen de partijen het benodigde aantal handtekeningen om deel te mogen nemen aan de verkiezingen. Het systeem Martine, dat gebruikt wordt om de signaturen te verzamelen, wordt volgens DierAnimal en Transparency daarbij regelmatig geplaagd door foutmeldingen en andere technische problemen. Daardoor zou een aanzienlijk deel van de potentiële steunhandtekeningen misgelopen worden.

Begin dit jaar had de partij Volt daaromtrent drie klachten ingediend bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat de verkiezingen beheert, en uiteindelijk ook bij de federale ombudsman. DierAnimal en Transparency willen die stappen ook zetten, melden de partijen maandag in een persbericht. Ze vragen onder andere ook de deadline met een maand te verschuiven en een onafhankelijk onderzoek naar het Martine-systeem, gevolgd door een grondige herwerking.

De partij Voor U laat weten het "volmondig" eens te zijn met de vraag om de deadline uit te stellen en herkent zich in de gemelde problemen. Of zij ook een klacht zullen indienen, is nog niet besloten.

Itsme

In een schriftelijke reactie stelt FOD Binnenlandse Zaken nog dat het Martine-systeem naar verwachting werkt. “Op dit moment werden al meer dan 30.000 digitale handtekeningen verzameld. We monitoren dagelijks het aantal geregistreerde handtekeningen en kunnen eventuele afwijkingen of technische problemen onmiddellijk identificeren,” klinkt het.

“We begrijpen dat sommige gebruikers moeilijkheden hebben ondervonden bij het gebruik van authenticatie via CSAM (Itsme/eID) of bij het navigeren door de website. Deze problemen zijn echter niet gelinkt aan de toepassing Martine, maar aan CSAM of Itsme.” En dat wordt dan weer beheerd door FOD Beleid en Ondersteuning (BOSA).

“Desondanks hebben we stappen ondernomen om deze moeilijkheden te verhelpen, zoals het geven van aanbevelingen voor compatibele browsers en doorverwijzingen naar de FAQ en gebruikershandleidingen van CSAM. Er is ook een video die uitlegt hoe de toepassing werkt.” Verder benadrukt FOD Binnenlandse Zaken nog dat Martine het proces van steunhandtekeningen verzamelen net toegankelijker maakt, vergeleken met de papieren procedure.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni