| Nx Worries (Anderson .Paak x Knxwledge)

Review | NxWorries op CORE: Cool. Raar. Intrigerend.

Sasha Van der Speeten
© BRUZZ
27/05/2023

Zaterdag was Anderson .Paak de enige échte internationale superster op CORE. Als één helft van het duo NxWorries serveerde hij welig niet het type show dat het poppubliek verwachtte.

Welk beest had Anderson .Paak laten neerknallen voor die te ruim uitgevallen plushen hoed op z’n kruin? Een bever? Een buffel? Jason Momoa? De Amerikaanse soulsuperster zag er hoe dan ook uit alsof hij net op aarde was geland met het moederschip van George Clinton. Op CORE leek hij onbereikbaarder dan ooit: een hologram dat dj Knxwledge had meegenomen uit Californië.

Tijdens een dj-setje dat Knxwledge al na een paar songs inlaste, schertste hij: “Everybody keeps calling Anderson .Paak ‘Lenny Kravitz’ on this tour”, terwijl beelden van Kravitz op de enorme videowalls aan de dj-booth verschenen. Het zegt veel over de huidige status van de zanger.

Tja, .Paak profileerde zich op CORE hoegenaamd niet als de ginnegappende multi-instrumentalist die 4 uitstekende solo-albums op z’n conto heeft waarmee hij ons al verscheidene keren omver blies, van de Brusselse Botanique tot op Rock Werchter en Pukkelpop. NxWorries is dan ook een heel ander beest dan zijn soloproject en heeft al helemaal niets gemeen met Silk Sonic, de band die .Paak met popster Bruno Mars beteugelt en die hem een pak mainstreamsucces opleverde.

Had het aanvankelijk meewarig naar het podium starende publiek misschien dat soort popmuziek verwacht? Nou, dan waren ze eraan voor de moeite. NxWorries moet het namelijk hebben van groove en sfeerschepping, van wilde soultics en ongebonden, vrije rhymes. Niet zozeer van hapklare, meezingbare melodieën en catchy refreinen.

Nu ja, .Paak deed z’n best om iedereen mee in zijn trip te sleuren. Eenmaal uitgedost in een felroze outfit - arme flamingofamilie! - spoorde hij ons aan tot armgezwaai en schaamteloos geshake. Er was seventiesdisco en eightiesfunk vanop Knxwledges harde schijf nodig - ‘The Sun Goes Down’ van Level 42, zowaar, met de videoclip erbij geprojecteerd! - om te stugsten écht aan het bewegen te krijgen. Pas toen .Paak de frontstage indook en een sliert meisjes op het podium trok voor een feestje leek hij eindelijk van vlees en bloed.

Rare show. Intrigerend. Cool ook. Maar geen moment overrompeld.

Volg ook op dag twee CORE Festival, live bij BRUZZ tussen 16u en 20u. Luister via 98.8 FM of via de livestream op BRUZZ.be.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie