| PinkPantheress

Review | PinkPantheress op CORE: hopeloos vanille

Sasha Van der Speeten
© BRUZZ
27/05/2023

Voor de goede verstaander: we love PinkPantheress. Maar op CORE maakte ze het ons wel erg moeilijk om van haar te blijven houden.

Je kan het meisje van TikTok halen, maar TikTok haal je nooit zomaar uit het meisje. Zo bleek uit het concert van het Britse popfenomeen PinkPantheress, een TikTok-sensatie die dat medium eigenlijk niet nodig heeft omdat ze getalenteerd genoeg is. Met haar vrolijke drum-‘n-basspop liet ze een frisse wind waaien door het dancewereldje en met haar nonchalante vibe onderstreepte ze dat vrouwelijke danceproducers zich ongegeneerd als popsterren kunnen gedragen.

Alleen was haar show op CORE een herhaling van wat ze vorig jaar op Pukkelpop deed. Toen bekloegen we ons dat PinkPantheress de influencer in zich de bovenhand liet nemen op de muzikante. Same shit op CORE: ze fladderde het podium op met een handtasje om de schouder alsof ze een club binnenkringelde, op zoek naar flirts en witte wijntjes. De elfendertig piepjonge fans op de voorste rijen vonden het gewéldig: stuk voor stuk tieners die zich spiegelden aan de charismatische zangeres. Niks mis mee, maar PinkPantheress zou voor veel meer kunnen staan.

Dat ze op CORE zo met imago koketteerde – haar poshe voorkomen, het handtasje, de roze snoepgoedletters die haar alias spelden op het videoscherm – was jammer voor wie simpelweg voor de muziek kwam. Want al die schattigheid versmachtte het schaduwrijke je ne sais quoi dat PinkPantheress onder haar breakbeats wegmoffelt. Bij momenten oogde haar set als een reclamefilmpje voor Japanse Kawaii. Lief, ja. Koddig. Cutesy. Maar ook: hopeloos vanille.

Wanneer PinkPantheress haar ratelende junglebeats bovendien pauzeerde en overschakelde op ordinaire pop, bleken haar registers te beperkt. Zo’n briljante zangeres is ze niet, om het met een joekel van een understatement te zeggen. En dat ideetje om halverwege haar dj een ongeïnspireerd setje de tent in te laten pleuren, mag ze ook weer opbergen.

Wil ze definitief verzanden in de karikatuur? Zou jammer zijn. Haar dansnummers zijn immers te gek.

Volg ook op dag twee CORE Festival, live bij BRUZZ tussen 16u en 20u. Luister via 98.8 FM of via de livestream op BRUZZ.be.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie