Museumpas keerde al 12 miljoen euro uit aan Belgische musea

© Belga
20/09/2023
Updated: 20/09/2023 14.30u

De Museumpas, het jaarabonnement voor de Belgische musea, heeft vijf jaar na zijn lancering al meer dan 12 miljoen euro uitgekeerd aan de museumsector. Dat meldt de organisatie achter de Museumpas, museumPASSmusées, woensdag. Pashouders kunnen intussen in 235 musea terecht - tegenover 120 musea bij de start in 2018 - en legden alles samen al 2,5 miljoen bezoeken af.

De organisatie toont zich tevreden met die balans en maakt zich sterk dat de deelnemende musea dankzij de abonnementsformule kunnen rekenen op extra bezoeken en zo ook extra inkomsten, want elk museum krijgt per bezoek een vergoeding. Onderzoek wees eerder namelijk uit dat wie een pas heeft, vier keer vaker naar musea gaat dan voordien, klinkt het.

"Ook het aantal pashouders blijft sterk toenemen", verklaart Erika T'Jaeckx, directeur van museumPASSmusées. "Op dit moment tellen we 165.000 pashouders met een lopend abonnement, dat zijn er 60.000 meer dan vorig jaar."

Vijfjarig bestaan

Om het vijfjarige bestaan van de Museumpas te vieren, lanceert de organisatie onder andere een vernieuwde versie van de museumpas-app, waarmee pashouders hun favoriete expo's kunnen bewaren in een wishlist en delen met anderen.

Ook wordt er een Limited Edition-museumpas uitgebracht, ontworpen door kunstenaar Jean Jullien, en worden museumbezoekers in het hele land getrakteerd op chocolade.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni