1789 Loving is allowed PILAR

'Loving is allowed'.

Kunstenfestival Pilar ASAP viert veerkracht en tederheid

Tom Peeters
© BRUZZ
03/03/2022

De zesde editie van Pilar ASAP, het halfjaarlijkse cultuurfestival van de VUB, staat in het teken van onze psyche en onze veerkracht. Die werden de voorbije twee jaar danig op de proef gesteld door allerhande quarantaines en beperkende maatregelen, met de nodige moodswings tot gevolg.

Voor de groepsexpo Hello there, I just wanted to ask how you're doing, die het hele festival loopt, is de tentoonstellingsruimte getransformeerd in een 'Consol(id)ation Room', die ons wil troosten en aansterken. Textielkunstenares Margot Van den Berghe creëerde tijdens haar residentie in Barak Lili M een zachte omgeving die nu uitnodigt om aangeraakt en beleefd te worden. De videodialogen uit In the hands of puppets van Sarah & Charles zijn dan weer geïnspireerd door gesprekken met patiënten en personeel van een zorginstelling voor geestelijke gezondheid.

Niet alleen beeldende kunstenaars gingen aan de slag met de thema's mentaal welzijn en het uiten van emoties. Het Gentse performerscollectief Collectief Elan(d) legt samen met LOD Muziektheater tijdens het 'danstheaterfeest' Loving is allowed de nadruk op ontmoetingen. Dat doet ook het 'welzijnsdiner', dat afsluit met slampoetry van Lisette Ma Neza. Schrijvers Rashif El Kaoui, Maarten Inghels, Rachida Lamrabet en Yousra Benfquih komen brieven voorlezen en gedachten uitwisselen.

Als extra ontsnappingsroute is er als vanouds ook veel muziek, met onoder anderen The Haunted Youth en Dorian Dumont met zijn Aphex Twin-project

Als extra ontsnappingsroute is er als vanouds veel muziek. Joachim Liebens van The Haunted Youth komt de innerlijke vertwijfeling van zich af zingen. Dorian Dumont heeft zijn ode aan Aphex Twin mee. Camille Camille brengt fragmenten uit haar dromerige debuutalbum Could you lend me your eyes, dat afgewerkt werd tijdens de lockdown.

Kers op de taart is de filmische voorstelling Zvizdal, een van de krachtigste dingen die we het afgelopen decennium op een podium zagen. Van 2011 tot 2016 volgde theatergezelschap BERLIN een koppel dat achterbleef in de verlaten zone nabij Tsjernobyl. Of hoe isolatie werd omgezet in ontroering, iets wat nu, met de ruis van oorlog op de achtergrond, nog een extra dimensie krijgt.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni