Pop-up aan De Brouckère wil Tunesische ambachtslui ondersteunen

© BRUZZ
| De pop-up bevindt zich op de Adolphe Maxlaan, net achter het Hotel Continental.

Een nieuwe markt van Tunesische ontwerpers en ambachtslui, 100 procent artisanaal en milieuvriendelijk, opent vanaf vandaag een maand de deuren aan het De Brouckèreplein. Een vijftiental ambachtsmannen en –vrouwen tonen er hun werk, waarin ze hedendaagse ontwerpen combineren met oude technieken.

Liefhebbers van Tunesisch textiel, keramiek, manden, lampen en houtwerk kunnen tot 24 november terecht op een Tunesische ambachtenmarkt, die van woensdag tot zondag opent op de Adolphe Maxlaan, in het pand net achter het leegstaande Hotel Continental aan het De Brouckèreplein.

De markt komt er op initiatief van de Belgisch-Tunesische Ons Bouslama, oprichtster van het label MedinaFairLab, met tot januari een winkel in Elsene. “Geen pop-upstore als een andere,” omschrijft Bouslama het zelf. Ze wil ermee ontwerpers en ambachtslui uit Tunesië in de kijker zetten.

De stukken in de winkel komen dan ook recht van lokale producenten uit Tunesië. “Achter elk product zit een ambachtsman of –vrouw, wiens metier van generatie op generatie wordt doorgegeven,” legt ze uit.

20221117_Pop-up Adolphe Maxlaan
© BRUZZ
| De Pop-up opent in een pand van de Stad Brussel, net achter Hotel Continental en is wekelijks geopend van woensdag tot zondag, tussen 12 uur en 19 uur.

Dat concept wilde Bouslama ook op grotere schaal vertalen in de vorm van een markt. “Het idee daarvoor kwam er op reis in Tunesië,” vertelt de onderneemster. “Ik bezocht er lokale ambachtslui, toen de mensen van Creative Tunesia me contacteerden.”

Die ngo werkt aan een duurzame economische ontwikkeling van van het land en maakt deel uit van het Europese programma Tounes Wijhetouna, waarmee de Europese Commissie samenwerkingen wil ondersteunen tussen toeristische diensten, lokale producenten en cultureel materieel erfgoed.

“Ze valideren zo de ambachtskunst in Tunesië, door lokale producenten bijvoorbeeld een opleiding in design en marketing aan te bieden,” legt Bouslama uit.

Tunesische ambachtslui ondersteunen

“Na de Arabische Lente ging het economisch slecht in Tunesië,” legt ze uit “Vooral de ambachtslui hadden eronder te lijden. Zij zijn erg afhankelijk van buitenlandse kopers, aangezien hun producten vaak te duur zijn voor de lokale bevolking.”

De opbrengt van de markt wordt dan ook rechtstreeks doorgestort naar de ambachtslui. “Ik vraag enkel een bijdrage om de kosten voor de huur van de marktplaats te huren,” zegt Bouslama, die de Stad Brussel bedankt voor de zachte huurprijs.

Duurzame producten

De markt aan De Brouckère wordt een duurzaam project waarmee de 28-jarige Bouslama, van opleiding politicologe, de Medina-ervaring naar Brussel wil brengen. “Alle producten worden op kleine schaal gemaakt en met duurzaam materiaal.”

Zo zijn er manden te koop, die gevlochten worden van Alfa, plantaardig textiel uit Tunesië. “Volledig CO2-neutraal, want het gewas dat ervoor gebruikt wordt, leggen de ambachtslui te drogen op hun daken in de zon.” Ook de tapijten zijn geweven van textielresten, afkomstig van textielfabrieken uit Tunesië. “Het olijfhout dat je in de producten op de markt vindt, zijn dan weer van bomen die ziek zijn en gekapt moesten worden,” legt Bouslama uit.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?