Review | Orchestra Baobab op Couleur Café: swingend werelderfgoed

Tom Peeters
© BRUZZ
24/06/2023

Als tegengewicht voor het vele jonge hiphoptalent dat hier de planken bestijgt bleek het aantrekken van een Senegalees orkestje dat al meer dan een halve eeuw bestaat een voltreffer van formaat. Hun set maakte iedereen goedgezind.

Met een welgemikt ‘Goeiemorgen!’ heette Couleur Café-host Annabelle Van Nieuwenhuyse iedereen om kwart over vier in de namiddag welkom in het Groentheater. Ze zei nog even te blijven babbelen omdat er nog maar weinig festivalgangers op de afspraak waren. Maar dat hoefde eigenlijk niet, want de zomerse klanken van het negenkoppige ensemble deden zelf het werk.

Van bij de eerste noten konden de aanwezigen niet weerstaan aan de aanstekelijke ritmes. Zocht iedereen eerst nog de schaduw van de bomen op, dan vulden ook de lege plekken voor het podium zich razendsnel met enthousiaste dansers. De zwierige blazers, de aanstekelijke percussieritmes, of het zingende gitaarspel van de nieuwe leadgitarist, die af en toe mocht soleren: ze kwamen tijdens een feestelijk en uitgesponnen ‘Ave Maria’ tot een eerste extatisch moment.

Diepe wortels

Het in vrolijke gele en oranje accenten uitgedoste gezelschap is niet het eerste het beste orkestje. Drie jaar geleden vierden ze hun 50-jarig bestaan en de tournee om dat extra in de verf te zetten blijft duren. Ontstaan in de Senegalese hoofdstad Dakar in 1970 gaan de wortels van hun muziek nog veel dieper terug.

Door consequent sensuele Afro-Cubaanse klanken schatplichtig aan de son te versmelten met eeuwenoude West-Afrikaanse griotmuziek en ritmes waarop in de nachtclubs in Dakar gedanst werd is Orchestra Baobab nu muzikaal werelderfgoed. Nieuwe generaties zangers en muzikanten nemen telkens de erfenis over — vandaar ook dat er op hun officiële website nogal wat in memoriams staan.

Wij gingen voor de bijl na hun spectaculaire comeback in 2001 toen de succesvolle heruitgave van het album Pirate’s Choice uit 1982 de band deed reformeren. Met opvolger Specialists in all styles, dat geproduceerd werd door Youssou N’Dour en platenbaas Nick Gold (die ook Buena Vista Social Club hielp doorbreken) werd een nieuw publiek bereikt.

Gekke dansjes

Te merken aan het enthousiasme in het Groentheater staat dat nu ook klaar. Door de variatie in stemmen gingen de songs niet vervelen, en ter afwisselend van het vele jonge rapgeweld deed het ook gewoon deugd de hemelse gezapigheid en vanzelfsprekendheid van gewoon goeie ritmes en zangpartijen tot in onze heupen te voelen tintelen.

Nadat het orkest er na een half uur nog een extra trompettist had bijgehaald, begon het publiek zelfs te springen. Zo opgewonden was het. Toen de muzikanten en zangers ook zelf nog gekke dansjes begonnen uit te voeren op het podium was het hek helemaal van de dam. De vraag of iedereen akkoord ging met la nouvelle génération was dan ook een retorische.

Orchestra Baobab stond pas voor het eerst op Couleur Café, maar mag volgend jaar al terugkomen.

Couleur Café 2023

Op 23, 24 en 25 juni neemt Couleur Café opnieuw zijn intrek in het Ossegempark aan het Atomium. Ook BRUZZ is er bij met interviews, nieuws, sfeerverslagen, foto's en nog veel meer.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni