review

'Annette': Leos Carax is terug met een duistere musicaltrip

Adam Driver en Marion Cotillard spelen een celebritykoppel dat al zingend naar de afgrond glijdt.
Onze score

'So may we start?' Met dat lied opent Annette. Neem de vraag serieus, want daarna is er geen weg meer terug. Je bent vertrokken voor een uitzinnige, duistere rockopera van de raarste vogel onder de Franse filmregisseurs: Leos Carax.

Waar te beginnen bij Leos Carax? Geniale gek, cinéaste maudit, auteur van zes langspeelfilms die nergens mee te vergelijken zijn – zelfs niet met elkaar. Mauvais sang, Les amants du Pont-Neuf, Holy motors: zo goed als elke film die van hem uit de lucht valt, is een evenement – helaas ook omdat er tussen twee films soms een decennium voorbijsnelt. Maar binnen die kosmische onvoorspelbaarheid stond het ergens in de sterren geschreven dat hij ooit een muziekfilm uit zijn rocksterhoed zou toveren. Van zijn fetisjacteur Denis Lavant die in Mauvais sang door de Parijse straten sprint op 'Modern love' van David Bowie tot het aangrijpende muzikale intermezzo van Kylie Minogue in Holy motors: Carax kan films via muziek op eenzame hoogte brengen.

Ron en Russell Mael hadden dat in de smiezen. De Amerikaanse broers, die samen de cultgroep Sparks vormen, polsten bij de Fransman naar interesse om hun scenario voor een rockopera te verfilmen. En daar is het integraal gezongen, experimentele en ambitieuze Annette uit voortgekomen. Deels in Brussel gefilmd, maar dat is er amper aan te zien.

WTF-momenten
Adam Driver, die probleemloos blockbusters als Star wars of The last duel afwisselt met arthouseparels als Paterson of Marriage story, leent zijn bas aan een stand-upcomedian die van duistere provocaties houdt. Marion Cotillard leent haar zangtalent aan een operadiva die elke avond op de bühne sterft. Tot jolijt van de media vormen ze een celebritykoppel.

Maar na de geboorte van Annette verwordt het liefdessprookje steeds meer tot een nachtmerrie. De narcistische stand-upper dondert na een giftige voorstelling van zijn voetstuk, verdrinkt in jaloezie, agressie en controledwang en dwingt zijn zingende wonderbaby Annette tot het ene optreden na het andere.

1772 annette3
Bij gebrek aan een zingende wonderbaby werkte Carax met een marionet.

De titels verraden de uitbundigheid van de liederen van Sparks: 'Let's waltz in the storm!', 'True love always finds a way', 'We love each other so much'. Dat laatste nummer brengen Driver en Cotillard ten gehore tijdens orale seks. Bij gebrek aan een zingende wonderbaby werkte Carax met een marionet. Het aantal wtf-momenten is niet bij te houden.

De wellicht net iets te lang aangehouden, surreële extravaganza is niet voor iedereen. Zoals elke Carax is ook deze te nemen of te laten. Maar saai wordt dit zotte festijn van artificialiteit geen seconde. Ook los van het verhaal en de muziek laat Carax zijn cinema walsen met visuele vondsten, funky camerabewegingen en andere verrassingen. So may we start? Hell yeah.

ANNETTE
FR, dir.: Leos Carax, act.: Adam Driver, Marion Cotillard, Simon Helberg

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?