1779 west-side-story
Review
Score: 4 op 5

'West Side Story': Spielberg strikes again

Niels Ruëll
© BRUZZ
08/12/2021
Ook in:
nl fr

Je moet van goede huize zijn om een modernisering van de legendarische musical West Side Story tot een goed einde brengen. Steven Spielberg is echter de eerste de beste niet.

"The most beautiful sound I ever heard: Maria, Maria, Maria, Maaaariiiiiaaaaa."

Of:

"I feel pretty / Oh so pretty / I feel pretty and witty and gay."

Of:

"I like to be in America / Okay by me in America / Everything free in America / For a small fee in America."

Wie kan het niet meezingen? 'Maria', 'I feel pretty' en 'America' zijn net als 'Tonight' liederen uit het legendarische West Side Story. Van oorsprong is dat een Broadway-musical, maar West Side Story wortelde zich pas echt diep in de populaire cultuur na het enorme succes van de met tien Oscars bekroonde, modernistische filmversie van regisseur Robert Wise en choreograaf Jerome Robbins. Het vergt lef om met een nieuwe filmversie voor de dag te komen, want je weet dat je hij afgemeten zal worden aan de zestig jaar oude, energieke klassieker.

Steven Spielberg had dat lef en maakte een musical die ook sprankelt. De regisseur van meer geliefde films dan je kan opsommen zonder langdradig te worden, van E.T. over Schindler’s list tot Lincoln, vertrekt niet van de illustere vorige film. Hij bouwt zijn allereerste musical op met de fundamenten en grootste troeven van het schouwspel: de weergaloze, springlevende muziek van Leonard Bernstein en de zich heel vlot en voor altijd in het oor wurmende liederen met snedige teksten van Stephen Sondheim. Deze musicallegende overleed eind november maar had al laten weten verrukt te zijn met Spielbergs update.

Een zwierig, op-en-top cinematografisch totaalspektakel met tragiek, hoogoplopende emoties, wervelende choreografieën, bloedmooie muziek én maatschappelijke relevantie

Er zijn geen acteurs meer bruin geschminkt om voor Puerto Ricanen door te gaan. Ansel Elgort maakt een houterige indruk als de stapelverliefde Tony. De revelaties zijn Mike Faist als leider van de Jets, Ariana DeBose als Anita en David Alvarez als Bernardo. Aan de van William Shakespeares Romeo en Julia overgenomen plot is niet geraakt. In het New York van de jaren 50 escaleert nog steeds een conflict tussen twee straatbendes: de Sharks, die de geïmmigreerde Puerto Ricaanse gemeenschap verdedigen, en de met de vingers knippende Jets, die neerkijken op de nieuwkomers. Nog steeds betalen twee jonge geliefden daar een dramatisch hoge prijs voor.

Maar scenarist Tony Kushner, bekend van Lincoln, Munich en de tv-serie Angels in America, trekt het schouwspel met sluwe ingrepen nog meer in de werkelijkheid van toen én nu. Personages zijn complexer en je krijgt meer context. Zowel de Sharks als de Jets zagen hun volkswijken in New York bedreigd door sloopkogels die het terrein effenen voor grote stadsprojecten. Aan de relevantie van de thema’s racisme en polarisering wordt niet getwijfeld.

1779 west-side-story2

Ansel Elgort en Rachel Zegler als Shakespeareaanse geliefden in het New York van de jaren 1950.

Het leidt niet af van het hoofddoel: een zwierig, op-en-top cinematografisch totaalspektakel met tragiek, hoogoplopende emoties, wervelende choreografieën en bloedmooie muziek. Magnifiek gefilmd en in scène gezet in de straten en loodsen en het licht van New York. Spielberg en zijn vaste ploeg bijzonder getalenteerde medewerkers, zoals cameravirtuoos Janusz Kaminski, redden Kerstmis op hun manier.

WEST SIDE STORY
US, dir.: Steven Spielberg, act.: Ansel Elgort, Rachel Zegler, Mike Faist, Ariana DeBose, David Alvarez

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni