Nieuw festival Connexion BXL breekt uit de Europese bubbel

Het internationale kunstenfestival Connexion BXL presenteert verrassend werk van jonge of gevestigde artiesten uit Afrika en het Midden-Oosten. Er staan meer dan tien producties uit Kinshasa, Ramallah, Haifa, Tunis, Bamako en Durban geprogrammeerd in verschillende Brusselse cultuurhuizen.

"Er wordt te weinig aandacht gegeven aan internationaal werk, terwijl dat net het kosmopolitische karakter van Brussel in de verf kan zetten." Paul Kerstens weet duidelijk waarom hij Connexion BXL mee uit de grond gestampt heeft."Gelukkig is er een grote openheid en bereidheid van de Brusselse cultuurhuizen. Zij zetten zich allemaal mee achter nieuw sterk werk van veelal jonge, onbekende artiesten."

Of die focus op onbekend talent het niet moeilijk maakt om een gloednieuw festival van de grond te krijgen? "Absoluut niet! De wereldpremière van Dans la peau de l'autre liep enorm snel vol. Zo snel zelfs dat we een extra voorstelling hebben toegevoegd."

181214_Connexion BXL
© Vladimir Dziomba

Meer nog, er zijn nu al nieuwe partners die Kerstens hebben gecontacteerd om de volgende editie mee in het project te stappen. Meer spelers dus in Brussel. Maar ook in Vlaanderen zijn de cultuurhuizen wel gewonnen voor het idee. "Met zo'n nieuws mogen we eigenlijk al wel van een succes spreken. Dat heeft ook veel met het enthousiasme van onze partners te maken."

Vergelijking met het AfricaMuseum

Het programma van het nieuwe festival oogt heel divers. Zo zijn er Belgische en wereldpremières van onder meer Pepe Elmas Naswa (dans) en Michael Disanka (theater), maar ook Faraj Suleiman (muziek) en Radio No Frequency. "Het is zo dat er niet één thematische lijn te trekken is door het programma. Maar het zijn allemaal makers die een urgente noodzaak voelden om hun verhaal te vertellen."

Bovendien zijn er een aantal elementen die bij meerdere kunstenaars terugkomen. "Of ze nu uit Kinshasa, Bamako of Palestina komen, ze putten vaak uit hun eigen geschiedenis." In dat opzicht begeeft het festival zich bij momenten ook op hetzelfde pad als het vernieuwde AfricaMuseum. "Ook wij stellen ons de vraag wie die geschiedenis precies toebehoort."

Hieronder vind je onze drie tips voor het nieuwe festival, telkens met een woordje uitleg van Paul Kerstens.

Rokia Traore | Dream Mandé-Djata 14/12, 20.30 Kaaitheater

De bekendste naam op het programma liet zich voor haar muziektheater inspireren door de legende van de Afrikaanse koning Soundiata Keita uit de dertiende eeuw. Ze verweeft haar teksten met muziek van Mandé-griots, traditionele zanger-dichters die het verhaal van de vorst hebben overgeleverd. "Het lijkt te vaak dat de geschiedenis van afrika begint met de kolonisatie, maar niets is minder waar."

Pepe 'Elmas' Naswa | Dans la peau de l'autre 15 > 17/12 Kaaistudio's

De Congolese choreograaf raakte geïnteresseerd in jongerenbendes uit Kinshasa. Hij liet zich inspireren door een type dans en zang die de groepen gebruiken om te communiceren. "Hij zag in dat er meer zat in deze boefjes, die aan de marge van de maatschappij leven. Ik vind dat je in deze voorstelling een interessante parallel kan trekken tussen de stadscultuur in Congo en die in West-Europa.

Joli Ngemi | Identity N'a Ngai 21/12, 20.30 Beursschouwburg

"Zij is voor mij een uniek figuur, omdat vrouwelijke choreografen in Afrika zeldzaam zijn. Ze hebben daar vaak een slechte naam, vergelijk het met de acteurs en actrices bij ons in de vorige eeuw. Desondanks heeft ze een ongelofelijk parcours afgelegd en bijvoorbeeld bij PARTS gedanst." In haar voorstelling stelt Ngemi haar eigen identiteit in vraag en de tweestrijd die voortkomt uit het feit dat ze een Congolese is die ondertussen in Zwitserland woont.

CONNEXION BXL 14 > 22/12 Verschillende Locaties

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?