12,8 miljoen euro winst voor Brussels Airlines in 2018

© PhotoNews
| Een vliegtuig van Brussels Airlines op Brussels Airport in Zaventem.

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 12,8 miljoen euro. Het aantal passagiers steeg voor het eerst boven de 10 miljoen. Dat blijkt vrijdag uit de jaarcijfers die werden gepubliceerd op de website van de Nationale Bank. Het bedrijf benadrukt opnieuw dat de winst hoger moet.

Brussels Airlines, onderdeel van de Lufthansa-groep, vervoerde vorig jaar 10,03 miljoen passagiers, ruim 10 procent meer dan in 2017. Dat was onder meer te danken aan de overname van de meeste activiteiten van Thomas Cook Airlines Belgium, waardoor er veel vakantiebestemmingen aan het aanbod werden toegevoegd.

De omzet ging 12 procent hoger, tot ruim 1,5 miljard euro. Een en ander leverde een operationele winst op van 7,6 miljoen euro en een nettowinst van 12,8 miljoen euro. De cashpositie bleef, met een kleine stijging, stabiel op 211 miljoen euro.

Brussels Airlines merkt wel op dat een eenmalige meevaller een grote rol speelde. Er werd een minnelijke schikking getroffen met de verzekeringsmaatschappijen in de nasleep van de aanslagen van 22 maart 2016, waardoor er 17 miljoen euro kon worden bijgeschreven in het operationeel resultaat. Het gaat om een compensatie voor de geleden schade, verduidelijkt het bedrijf.

De jaarcijfers zijn opgesteld volgens de Belgische boekhoudnormen. Volgens diezelfde normen had Brussels Airlines in 2017 een nettoverlies geleden van bijna 62 miljoen euro en was er een operationele winst van 3,9 miljoen euro.

'Verre van voldoende'

"Brussels Airlines boekte een kleine winst in 2018 en behaalde een recordaantal passagiers van meer dan 10 miljoen", zegt het bedrijf in een verklaring over de resultaten. Het aanbod (aantal zitjes) steeg 11,5 percent en de bezettingsgraad ging 2,2 punten hoger tot 81 procent.

Maar de winst moet dus hoger, zoals begin deze week nogmaals bleek toen het bedrijf aankondigde dat het een eigen plek krijgt binnen de Lufthansa-groep en niet langer geïntegreerd wordt in Lufthansa's lagekostendochter Eurowings. "De winstgevendheid in 2018 was verre van voldoende", aldus Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij zal de marges opkrikken door structureel de kosten aan te pakken en de efficiëntie te verhogen. Die boodschap had financieel directeur van Lufthansa, Ulrik Svensson, in maart ook gegeven.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?