AB Inbev mengt zich in politiek debat

© Nationaal Debat National

“Hét debat sur les Belgische terrassen cet été: gaan we encore 541 jours moeten attendre op een federaal gouvernement?” Zo staat er te lezen op de Facebookpagina van Nationaal Debat National, die deze week langskwam bij Brusselse mediaredacties. Het nieuwe collectief kwam er op initiatief van biermerk Leffe en roept politici op om haast te zetten achter de regeringsvorming.

De leden van het 'collectief' Nationaal Debat National scharen zich achter eenzelfde doel: zoveel mogelijk Frans- en Nederlandstalige Belgen verzamelen op hun Facebookpagina om politici te stimuleren snel tot de vorming van een nieuwe federale regering te komen.

Het collectief benadrukt het belang van een efficiënte regeringsvorming en wil geen herhaling zien van de regeringsvorming van 2010. Toen kostte het de regering Di Rupo 541 dagen om de regering te vormen. Een wereldrecord.

Marketingcampagne

Wanneer je de Facebookpagina echter wat beter onderzoekt, merk je op dat er nogal wat referenties zijn naar het biermerk Leffe. Wat op het eerste zicht een gewone burgerbeweging lijkt, blijkt een marketingcampagne van brouwerij AB Inbev, de bierbrouwerij die het merk bezit.

“Natuurlijk is dit een deel reclame, maar wij willen vooral alle Belgen, Waals én Vlaams, samenbrengen en onze politici stimuleren snel een regering te vormen,” zegt Laure Stuyck, woordvoerder van AB Inbev. “Als merk hebben wij de mogelijkheid en de kracht om dat te doen.”

“Wij willen voor alle duidelijkheid geen politiek standpunt innemen,” aldus Stuyck. “Wij willen enkel een debat in gang zetten bij onze volgers. En als dat kan met een glas bier, des te beter.”

Acties

Nationaal Debat National heeft al acties gevoerd om politici een duwtje in de rug te geven om beter samen te werken. Zo leverden ze een pallet met gele bakken bier het hoofdkwartier van de PS aan de Keizerslaan in Brussel. “Elio, un peu de jaune aan je tafel? Het debat is ouvert!”.

Vervolgens trok Nationaal Debat National naar de Koningsstraat, waar de N-VA gevestigd is. Met dezelfde boodschap, maar met een kleine twist.  Het collectief klopte deze keer aan met een pallet rode bakken bier. “Bart, een beetje rood à la table? Le débat est open!”

Op het filmpje kun je onderaan de slogan van het AB Inbev-biermerk lezen. Ook de bakken zijn duidelijk te herkennen. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?