Bloemisten draaien op volle toeren: 'Onmogelijk om de vraag bij te houden'

© Soetkin Van Causbroeck
| Soetkin van bloemenwinkel Tante Fin in Schaarbeek

Het zijn hoogdagen voor bloemisten. Dat heeft uiteraard alles te maken met Moederdag. Het is zo druk dat veel winkels zelfs bestellingen moeten weigeren. "Toch dreigt de situatie voor de meesten op een financiële kater uit te draaien," klinkt het bij de Koninklijke Unie van de Floristen van België (KUFB).

Het is middag en Soetkin Van Causbroeck heeft net haar laatste boeket geleverd. Ze is klaar voor vandaag. "Het aantal bestellingen is elk jaar hoog rond deze periode. Maar dit jaar moet elk boeket ook nog eens aan huis geleverd worden. Daar kruipt enorm veel tijd in, ik heb dus heel wat mensen moeten teleurstellen," vertelt ze vanuit de bloemenwinkel die ze runt in Schaarbeek.

Twintig boeketten heeft ze vanochtend kunnen leveren. "Ik heb een heel aantal bestellingen moeten weigeren, helaas. Het is praktisch gewoon niet mogelijk om er nog meer te maken en te leveren, vooral als je alleen werkt, zoals ik."

Paradoxale situatie

"Het is een paradoxale situatie," zegt Koen Van Malderen, directeur van de KUFB. "Hoewel de meeste bloemisten overuren kloppen, dreigt een groot deel ervan slechts vijftig procent van het inkomen dat ze normaal in deze periode binnenhalen te verzilveren."

Dat komt volgens Van Malderen omdat bloemisten nu een nieuwe dimensie aan het werk moeten toevoegen, namelijk de levering verzorgen. "Bloemenverkopers die extra personeel inhuren om die leveringen te verzorgen kunnen dan wel meer verkopen, maar betalen zich vaak blauw aan bijkomende mankracht."

Zelf een voorraad bloemen inslaan, boeketjes maken rekening houdend met de voorkeuren van elke klant, en dan nog eens alles zelf leveren, het is een pak werk. "Bovendien heb ik geen koelwagen. Bloemen dreigen daarom snel slecht te worden. Hoe sneller alles geleverd is, hoe beter," voegt Soetkin nog toe.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?