Brussels Airlines staat, door toedoen van de coronacrisis, opnieuw voor een donkere toekomst

Brussels Airlines: 'Deeltijds werk en seizoensgebonden contracten redden 266 banen'

© BRUZZ
26/06/2020

Door gebruik te maken van deeltijds werk en seizoensgebonden contracten, zullen er bij Brussels Airlines uiteindelijk minder mensen moeten opstappen dan aanvankelijk gedacht. "We hebben 266 van de 1.000 geplande ontslagen kunnen redden", verklaarde Bert Van Rompaey, hoofd van Human Resources, vrijdag op een conferencecall na de ondertekening van het sociaal plan. Bij de piloten en het cabinepersoneel zal hierdoor uiteindelijk zelfs niemand moeten worden ontslagen.

Brussels Airlines kondigde twee maanden geleden aan dat het 1.000 van de 4.000 banen wilde schrappen, als gevolg van de coronacrisis. Er werd ook flink gesnoeid in het netwerk en in de vloot. Vrijdag hebben de vakbonden hun handtekening gezet onder het sociaal plan.

De bedoeling is altijd geweest om het aantal naakte ontslagen zo veel mogelijk te beperken. Binnen een maand, als alle personeelsleden van Brussels Airlines zijn ingelicht over de details van het sociaal plan en hun keuze kenbaar hebben gemaakt, zal duidelijk zijn hoeveel mensen per departement al dan niet verplicht opstappen, aldus Van Rompaey.

Hij verwacht dat het aantal gedwongen ontslagen "slechts een fractie" van de aanvankelijk 1.000 geplande ontslagen zal uitmaken. In het sociaal plan is voorzien in arbeidsherverdeling, vrijwillig vertrek, (vervroegde) pensionering en brugpensioen. Voor die twee laatste categorieën komen 250 mensen in aanmerking, verklaarde de HR-verantwoordelijke. Brugpensioen kan vanaf 59 jaar.

Nu al is duidelijk dat de impact het grootst zal zijn bij het grondpersoneel. Want bij de piloten en het cabinepersoneel kan iedereen die dat wil aan boord blijven, door seizoenscontracten en deeltijds werk.

Overheidssteun

Hoeveel het sociaal plan kost, wilde CEO Dieter Vranckx vrijdag niet kwijt. Maar het gaat om een "substantiële som die niet te onderschatten valt". Het zou gaan om een bedrag boven 10 miljoen euro, maar minder dan 100 miljoen. De kost zal worden gedragen door moedermaatschappij Lufthansa.

Daarnaast is Brussels Airlines ook nog op zoek naar steun van de Belgische overheid. "We hebben gevraagd om ons te helpen om de coronacrisis te overleven. Het gaat om liquiditeit voor dit en volgend jaar", klonk het vrijdag. Eerder werd gezegd dat de kas van Brussels Airlines eind mei zou leeg zijn en dat het bedrijf op zoek was naar 290 miljoen euro.

"Maar we hebben betalingsuitstel kunnen onderhandelen voor bepaalde contracten en maken ook nu, midden juni, nog gebruik van onze eigen liquiditeitsreserve", aldus Vranckx. Sinds vorige week werd ook een deel van de vluchten hervat en komt er weer geld in het laatje. "Maar globaal daalt de liquiditeit en dus blijft het belangrijk dat we de volgende weken een akkoord over de financiering vinden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Economie, Brussels Airlines

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni