Brusselse fotolabo's geconfronteerd met filmrolletjes-schaarste

© TK/BRUZZ
| Het Brusselse fotolabo Laboriver

Analoge fotografie wint weer aan populariteit en dat merken de Brusselse fotolaboratoria Laboriver en Studio Baxton. Jong en oud grijpen massaal terug naar een authentiekere manier om beeld vast te leggen, maar de markt kan niet voldoen aan de vraag. Het gevolg daarvan is dat de prijs van een filmrol op een jaar tijd van 5 euro is opgelopen tot 11 à 12 euro.

Veel mensen kennen ze nog van vroeger, die bruine glanzende reepjes plastiek waar gezichten of landschappen op verschijnen wanneer er licht op schijnt. Die zogenaamde negatieven, onderdeel van filmrolletjes die gebruikt worden in de analoge fotografie, worden al decennialang gebruikt om herinneringen vast te leggen. Professionals en amateurs in het vak grijpen er steeds meer naar terug.

Labo’s moeten dus inspelen op het steeds groeiende succes, want de negatieven moeten bij hen ontwikkeld worden. Zo breidde Laboriver in het stadscentrum zijn infrastructuur uit om nieuwsgierigen en vaste klanten beter te kunnen bedienen. Zij namen onder andere de stock over van de fotowinkel Foto Guy op de Vlaamsesteenweg die begin dit jaar de deuren sloot.

“We zijn zes maanden geleden verhuisd naar een grotere locatie in Brussel. Op die manier hebben we het materiaal van Foto Guy ook kunnen overnemen. We voelen echt dat analoge fotografie meer is dan een trend,” zegt Matthieu, eigenaar van fotolaboratorium Laboriver.

De vraag naar filmrollen is daardoor sterk gestegen. Amateurfotografen zien de prijzen omhooggaan en vragen zich af of ze hun passie financieel nog aankunnen. “De prijzen stijgen omdat er een gigantische crisis is in vele sectoren. Het gebrek aan grondstoffen zorgt ervoor dat fabrikanten zoals Kodak minder kunnen produceren,” vertelt de eigenaar van fotolaboratorium Studio Baxton. “Fabrikanten besparen op het materiaal dat ze gebruiken en je merkt dat ook aan de dalende kwaliteit van de filmrollen. De prijzen moeten hoger, anders gaan bepaalde winkels helaas de boeken moeten sluiten.”

De hoge prijs heeft alvast bij Laboriver gevolgen. "We verkopen aanzienlijk minder filmrollen sinds ze duurder zijn geworden. We proberen toch nog een soort van buffer te zijn via onze prijszetting, om te vermijden dat de creativiteit bij fotoliefhebbers uitdooft."

TK / BRUZZ

Studio Baxton heeft zijn eigen manier ontwikkeld om het hoofd boven water te houden “Wij willen op lange termijn een eigen filmrol maken zodat we beter kunnen inspelen op vraag en aanbod. In de tussentijd compenseren we met nieuwe diensten zoals het ontwikkelen van Super 8-filmrollen, die gebruikt worden om te filmen."

Een oplossing op korte termijn is samenwerken met verschillenden leveranciers, zegt Laboriver. Op die manier kunnen zij afwegen wat voordeliger is voor de winkel en de klanten. “Vroeger hadden we 1 of 2 leveranciers waarvan we uit de stock konden kopen. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer de gang van zaken. Ik koop nu bij minstens 10 verschillenden leveraars om toch nog aan filmrollen te geraken. Mensen gaan spijtig genoeg moeten wennen aan het nieuw prijskaartje, tot de producenten het tekort aan filmrollen kunnen dekken."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?