Steigenberger Witchers' Grand Hotel Stefaniaplein Place Stéphanie toerisme rijken welstand luxe sterrenhotel limousine

| Het luxueuze vijfsterrenhotel Steigenberger Wiltchers' Grand Hotel aan het Stefaniaplein in Elsene.

Brusselse hotels zaten nooit voller dan in recordmaand juli

TD
© Belga
01/08/2019

Het Brusselse toerisme heeft nieuwe records bereikt in de maand juli. De hotels waren in de eerste zomermaand gemiddeld voor 78,3 procent gevuld. Met dank aan Tomorrowland en de Ronde van Frankrijk. De Ronde van Frankrijk en Tomorrowland hebben daar een belangrijk aandeel in.

De maand juli van 2018 was al een recordmaand met een gemiddelde hotelbezetting van 76 procent, maar in 2019 kwam daar nog eens meer dan twee procent bij. Het toont dat Brussel op vlak van toerisme een grote aantrekkingskracht heeft ontwikkeld.

Zakenreisjes

"De weekendcijfers liggen hoger dan tijdens de week en dat zagen we eigenlijk nooit eerder in Brussel. Het toont aan dat de verhouding tussen vrijetijds- en zakentoerisme heel goed is. Vroeger was Brussel vooral een zakenstad," stelt Jeroen Roppe, woordvoerder van visit.brussels. Dat Brussel steeds toeristischer wordt, toont de vergelijking met tien jaar geleden aan. Toen lag de hotelbezetting op 57 procent. Na de aanslagen in 2016 lag dat cijfer zelfs nog lager met 56,5 procent. In de afgelopen jaren werd er dus een stijging van meer dan 20 procent behaald.

"De grote troef van Brussel is natuurlijk dat we geografisch heel goed gelegen zijn en op minder dan twee uur treinreizen van Parijs, Londen, Keulen en Amsterdam liggen. Dat is een enorm voordeel. Een ander groot voordeel is dat we niet één type toerisme aanspreken. Er is niet enkel erfgoed zoals in Rome, in Brussel is er een gevarieerd aanbod," vertelt Roppe.

Ronde van Tomorrowland

De grote blikvanger in deze julimaand was natuurlijk de Grand Départ van de Ronde van Frankrijk. Die zorgde voor maar liefst 767.000 wielerfanaten die langs het parcours stonden in de hoofdstad. "Twintig procent van die bezoekers kwamen uit het buitenland en vooral de buurlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en Groot-Brittannië", zegt Roppe. "De Ronde van Frankrijk heeft een enorme impact gehad. Over het hele weekend. Het grootste effect op lange termijn is natuurlijk de media-aandacht, want Brussel is wereldwijd prachtig in beeld gebracht", vervolgt de woordvoerder van visit.brussels.

In het begin van de maand juli vonden er ook twee Europese toppen plaats en het effect van Tomorrowland op de hotelbezetting in de hoofdstad mag ook niet onderschat worden. "Veel mensen weten het niet maar het festival in Boom is enorm belangrijk voor Brussel. We hadden in de maand juli 63.000 overnachtingen rechtstreeks gelieerd aan Tomorrowland", besluit Roppe.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Economie, Brussels Hotel Association, visit brussels, hotelsector

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni