Energiemonopolie dreigt

De vrijmaking van de energiemarkt in het Brussels Gewest verloopt nog altijd met horten en stoten. Lampiris blijft gekant tegen de verplichting om een klantendienst te openen in Brussel. "Dat betekent de doodsteek."

D e vrijmaking van de energiemarkt verloopt in Vlaanderen vlotter dan in Brussel. In de hoofdstad heeft voormalig monopolist Electrabel nog steeds negentig procent van de residentiële gas- en elektriciteitsmarkt in handen; in Vlaanderen is dat maar zestig procent. Daar zijn twee belangrijke redenen voor: Brussel is later gestart, en Vlaanderen kende voor de liberalisering al meerdere marktspelers.

Toch gaat de Brusselse overheid niet helemaal vrijuit. Heel wat leveranciers laten Brussel liever links liggen omdat de regels er strenger zijn dan elders. Vooral de overbescherming van de klant maakt de Brusselse energiemarkt onaantrekkelijk, zeggen de energieleveranciers. Nuon heeft vorig jaar zelfs beslist nog dit jaar de Brusselse markt te verlaten.

energiemarkt grafiek
Marktaandeel voor huishoudelijk gas in Brussel (links) en Vlaanderen (rechts) in juli. Electrabel blijft een dominante speler in de hoofdstad.
Bron: Brugel/VREG. Grafiek: BDW

De Brusselse regering heeft in juni de energieordonnantie gewijzigd. Daarin zitten merkwaardig genoeg opnieuw een pak maatregelen ter bescherming van de klant. Zo krijgt die voortaan een contract van drie jaar. Leveranciers met meer dan tienduizend klanten moeten dan weer met een klantendienst aanwezig zijn in Brussel. Beide maatregelen vallen slecht bij de leveranciers. Het Nederlandse Eneco, nieuw op de Belgische markt, liet in augustus weten niet naar Brussel te komen. De klantendienst is dan weer slecht nieuws voor Lampiris, de enige leverancier in Brussel die al marktaandeel heeft kunnen wegsnoepen van Electrabel. "Een klantendienst betekent voor ons de doodsteek," klonk het nog in februari bij het Luikse bedrijf.
Dat heeft niet veel indruk gemaakt op het Brussels Gewest, dat de maatregel toch heeft ingevoerd. Lampiris wil vandaag niet gezegd hebben dat het de Brusselse markt verlaat. "Brussel is een mooie markt," zegt Tom Van de Cruys, CEO van Lampiris. "We hebben niets tegen een klantendienst, wel tegen de verplichting ervan."

Van de Cruys zegt dat Lampiris het grootste deel van de klanten over het internet werft: die zitten niet te wachten op een loket in de stad. Daarnaast betekent het een concurrentieel nadeel voor Lampiris: kleinere leveranciers ontsnappen aan de verplichting, en voor het grote Electrabel is een klantendienst een relatief kleine kostenpost. Lampiris haalt zijn winst net uit de lage vaste kosten. Een klantendienst opzetten kost al gauw 300.000 euro.

Minister van Energie Evelyne Huytebroeck (Ecolo) heeft Lampiris nu uitstel gegeven tot in de lente. Dat geeft tijd om te onderhandelen. Van de Cruys: "We hopen tegen dan op een compromis."

CDH-parlementslid Mahinur Özdemir waarschuwt voor overdreven regulering. "Zeker als het gevolg daarvan is dat leveranciers Brussel verlaten. Dan heeft de Brusselse klant helemaal geen keuze meer." De waarschuwing is opmerkelijk: CDH keurde voor de zomer de ordonnantie mee goed.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?