Fresco in Nieuwstraat vraagt eerlijke lonen voor kledingarbeiders

© SKC

In de Nieuwstraat is het dezer dagen rustig, want de kledingwinkels zijn gesloten. Een geschikt moment voor de vzw's Schone Kleren Campagne en achACT om een reusachtig fresco te onthullen. Met de boodschap 'Pay Your Workers' wijzen ze winkelketens en modemerken terecht voor de lage lonen van kledingarbeiders.

De actie maakt deel uit van de campagne #PayYourWorkers van de internationale Clean Clothes Campaign en roept grote merken op om zich uit te spreken over de betaalde lonen. De coronacrisis veroorzaakte nog meer problemen voor de kledingarbeiders. Bestellingen werden geannuleerd, waardoor loonverlies en ontslagen volgden.

"Tussen maart en mei 2020 werd naar schatting tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro aan loon niet uitbetaald. De werkomstandigheden in de sector waren vóór COVID-19 al miserabel, maar de pandemie stort miljoenen mensen in extreme armoede. In goede jaren delen ze niet in de winsten, nu het minder gaat delen ze wel als eerste in de klappen.", zegt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne.

Het reusachtig fresco vestigt nogmaals extra de aandacht op de penibele situatie van de kledingarbeiders. De Schone Kleren Campagne en achACT vragen dat er structurele maatregelen komen, zoals een eerlijkere verdeling van de winsten in de sector, meer transparantie en een betere sociale bescherming in de productielanden. Want ondanks de crisis, blijven de grote modeketens wel winst maken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?