Google lanceert jobzoekfunctie samen met Actiris

Werkzoekenden in een Actiris-agentschap (archiefbeeld) © PhotoNews

Google lanceert een nieuwe jobzoekfunctie Google for Jobs in samenwerking met onder meer Actiris, de gewestelijke dienst voor werkgelegenheid in Brussel, VDAB, Jobat en Randstad. Bedoeling is werkzoekenden relevantere vacatures aan te bieden en werkgevers interessantere kandidaten.

De impact van de coronacrisis op de arbeidsmarkt is voelbaar op meerdere fronten: het aantal werkzoekenden is gestegen, het aantal vacatures gedaald. Tegelijk heeft de crisis het gebruik van technologie versneld: werknemers zijn massaal beginnen telewerken, online vergaderen en - nog meer dan voordien - online jobs beginnen zoeken.

Gevreesd wordt dat de komende maanden de werkloosheid nog verder zal stijgen, en het aantal vacatures niet zal toenemen. Met de lancering van Google for Jobs wil Google de online zoektocht naar een job efficiënter maken. “We willen het mensen gemakkelijker maken om een interessante baan te vinden en zo bijdragen aan een beter economisch herstel”, zegt Thierry Geerts, country manager Google België. "Als je op Google naar vacatures zoekt, zal je vanaf deze week meteen toegang hebben tot nieuwe jobs." Om dat te realiseren werkt Google samen met de Brusselse dienst voor werkgelegenheid Actiris, maar ook met VDAB, Jobat en Randstad die nu al vacatures aanbieden.

Ergste moet nog komen

“In een crisis moet je de handen in elkaar slaan om zoveel mogelijk banen te behouden”, verduidelijkt Caroline Mancel, gedelegeerd bestuurder plaatsvervanger van Actiris. De nood is hoog. “In augustus was de jeugdwerkloosheid in Brussel met 19 procent gestegen, dat hebben we jaren niet meer gezien. Ook de algemene werkloosheid is licht gestegen. En we vrezen dat het ergste nog moet komen.”

De samenwerking met de grootste zoekmachine ter wereld ligt voor de hand, aldus Mancel. “Eén op drie werkzoekenden die vandaag vacatures zoekt bij Actiris, vindt die nu al via Google Zoeken. Onze vacatures zullen nog zichtbaarder worden en kandidaten zullen gerichter kunnen zoeken en een betere match met een werkgever kunnen vinden. Ze zullen ook gebruik kunnen maken van de vertaalfunctie die Google aanbiedt, wat in het multiculturele Brussel geen overbodige luxe is. We hebben de voorbije maanden al veel geïnvesteerd in de verdere digitalisering van onze dienstverlening, dit is een volgende stap.”

Voor Brusselse jongeren - de Google-generatie - is online naar werk zoeken logisch, maar dat geldt nog niet voor iedereen, stelt Mancel nog. "We zullen ons moeten aanpassen aan de manier van werk zoeken van de Google generatie. Maar de digitale kloof in Brussel is helaas nog erg groot, dus enkel digitale hulp ontwikkelen zal niet volstaan."

Hoe werkt het?

Hoe werkt het? Wie zoekt naar een vacature met behulp van Google Zoeken vindt bij de zoekresultaten een eerste blik van vacatures die op websites van partners zijn gepubliceerd. Door op een van de zoekresultaten te klikken, ontvangt de gebruiker meer informatie zoals een beschrijving van het bedrijf en de baan.

Wie wil solliciteren wordt doorverwezen naar de website waar de vacature wordt geadverteerd en kan daar solliciteren. Volgens Google heeft eerdere ervaring getoond dat het aantal bezoeken aan websites van vacature aanbieders en werkgevers wordt vergroot door het grotere bereik van hun vacature.

Met de nieuwe vacature zoekfunctie kunnen gebruikers zoeken op basis van onder meer locatie, industrie en fulltime/parttime. Om op de hoogte te blijven van nieuwe vacatures kunnen gebruikers een e-mail notificatie instellen en de zoekopdracht, inclusief de filterinstellingen, opslaan.

Zichtbaarheid

Bernard Clerfayt, Brussels minister van Werk en Digitale Transitie, is tevreden over de toekomstige samenwerking. “Dankzij het partnerschap met Google versterkt Actiris niet alleen zijn digitale transformatiestrategie, maar ook de referentie van zijn jobaanbiedingen. Zo wordt hun zichtbaarheid vergroot bij werkzoekenden. Dat zou werkgevers die nog steeds te achterdochtig zijn, moeten overtuigen om met Actiris samen te werken voor hun aanwervingen.”

Uit onderzoek van Randstad blijkt nog dat 36 procent van de kandidaten al gebruik maakt van Google om een job te zoeken, dat is net iets minder dan het aandeel (39 procent) dat traditionele vacaturewebsites en uitzendbureaus gebruikt in zijn zoektocht. "Tegelijk zien we dat 'slechts' 17 procent van de kandidaten hun job ook vindt via Google. Er gaapt dus nog een kloof tussen 'zoeken' en 'effectief' vinden", aldus Yoeri Middendorp, digital marketing advisor bij Randstad Belgium. De nieuwe functie zou die kloof moeten dichten.

Thierry Geerts, country manager Google België benadrukte nog dat Google geen jobs zal aanbevelen op basis van iemands eerder zoekgedrag. “We gaan wél bestaande vacatures beter visualiseren en de match tussen werkgever en werknemer vergroten.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?