Jonge ontwerpers niet ontmoedigd door crisis

© tvbrussel
05/11/2012
Jonge Brusselse ontwerpers laten zich niet ontmoedigen door de crisis. Dat bleek op de Modo Sales, de stockverkoop van de Brusselse modewereld, afgelopen weekend. "Crisis is een goed moment om creatief te zijn."

De Modo Sales vinden twee keer per jaar plaats. Bekende en minder bekende ontwerpers houden dan uitverkoop. tvbrussel peilde er naar de gemoedstoestand van de sector. Ondanks de vele doemberichten, denk maar aan de faillissementen van Olivier Strelli en Christophe Coppens, was de sfeer niet bedrukt.

"Alle zelfstandigen hebben het moeilijk maar we moeten volhouden", klonk het bij Elke Timmermans, organisatrice van de Modo Sales. "Er bestaan ook heel wat steunmaatregelen om ontwerpers de kans te geven om iets op te starten."

Bij Le Fabuleux Marcel de Bruxelles, de laatste jaren uitgegroeid tot een hype, voelen ze de crisis niet. Het geheim? "Behalve ons product, de marcellekes, is onze marketing een sterk punt", zegt Laura Gryseels. "Ik denk dat er nog altijd ruimte is voor creaties en creativiteit maar het is wel belangrijk om iets duurzaam te brengen. Je mag ook niet werken voor een beperkte doelgroep. Je moet een brede waaier aanspreken."

Ook beginnend ontwerperster Erika Schillebeeckx (KRJST), vorig jaar afgestudeerd aan La Cambre, ziet het helemaal zitten. "We gaan niet stoppen omdat het crisis is", zegt ze. "Er is inderdaad minder geld maar anderzijds is dit het moment om na te denken over nieuwe manieren van werken en kledij verkopen. Crisis is misschien net een goed moment om creatief te zijn."

"Wij doen gewoon ons ding en werken samen met mensen uit andere disciplines zoals een tekenaar, een graficus, een filmregisseur enz. We proberen iets heel persoonlijk te creëren dat uit de band springt. Hopelijk werkt dat."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie , Shop

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni