Kwaliteit van boekhouding Regie der Gebouwen is ondermaats

© google

Zo goed als de volledige balans in de jongste jaarrekening van de Regie der Gebouwen is niet betrouwbaar. De Regie waardeerde het vastgoedpatrimonium van de staat eind 2017 op 7,1 miljard euro, maar het Rekenhof waarschuwt dat die rekening met minstens 1,4 miljard euro overschat werd.

Nadat bekend raakte dat er een probleem is met de manier waarop de overheid omgaat met grote bouwprojecten, blijkt uit het auditrapport van de Inspectie van Financiën nu ook dat de miljardenboekhouding van de Regie der Gebouwen één grote puinhoop is, schrijft zakenkrant De Tijd.

Zo blijkt dat de Regie der Gebouwen voor 2018 haar algemene rekening niet heeft opgemaakt, maar dat ook de rekeningen van voorgaande jaren een probleem vormen. “De kwaliteit van de rekeningen van de jaren 2015, 2016 en 2017 is zo ondermaats dat we die rekeningen als ‘niet gecontroleerd’ verklaren,” stelt het Rekenhof.

Veruit de belangrijkste post in die rekeningen is het vastgoedpatrimonium dat de Regie beheert voor de staat. Die werd eind 2017 gewaardeerd op 7,1 miljard euro. “Maar die rekening is met minimaal 1,4 miljard euro overschat,” zegt het Rekenhof.

En dat kan de rekening van de federale staat beïnvloeden omdat de rekeningen van de Regie moeten worden geïntegreerd in de jaarrekening van de federale staat, zegt het Rekenhof. “Belangrijke tekortkomingen in de rekeningen van de Regie kunnen een negatieve impact hebben op de betrouwbaarheid van de jaarrekening van de federale staat.”

Boekhoudplan van 1988

Aan de oorzaak van het geknoei ligt een gebrek aan boekhoudpersoneel, aldus het Rekenhof. “En ook de gebruikte boekhoudsoftware is al jaren niet meer aangepast. De Regie gebruikt nog steeds een boekhoudplan van 1988 voor haar algemene boekhouding. Daardoor geven de jaarrekeningen geen correct beeld van het vermogen, de financiële situatie en het resultaat van de instelling.”

Volgens het Rekenhof moeten er dan ook dringend maatregelen komen.

De Regie reageert door te melden dat tegen 1 januari 2020 een nieuwe boekhoudsoftware zal worden gebruikt.

“De rekening van 2018 zal worden afgewerkt en ook het personeelstekort wordt aangepakt,” aldus de Regie, die nog eens beklemtoont dat het allerminst om een valse voorstelling van de feiten gaat. "Dat daar de gebouwen en terreinen bij gerekend worden, die we zelf niet meer in ons bezit hebben, vermelden wij er zelf bij", aldus een woordvoerder van de Regie der Gebouwen aan BRUZZ.

“Maar de opmerkingen van het Rekenhof raken aan zaken en processen die we structureel moeten aanpakken, en dat vergt tijd.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?