| DPD ging in zee met het Nederlandse ViaTim en lanceert binnenkort ook in Brussel.

Ondernemers lanceren 'buurtpunten': je pakketje ophalen bij de buurman

Jasmijn Post
© BRUZZ
26/05/2022

Als de buren niet thuis zijn, moet een pakketje dat online besteld is, terug naar het verdeelcentrum. Maar wat als de buren het pakketje aannemen tegen een kleine vergoeding? Dat is het idee achter het 'buurtpunt', een postafhaalpunt bij de mensen thuis. De Franse start-up Welco waagt de sprong naar Brussel, de Nederlandse ondernemer ViaTim volgt.

Welco is een Franse start-up die extra bezorgpunten creeërt voor postpakketjes en nu ook in Brussel voet aan de grond zet. Daarover bericht de Franstalige zakenkrant L’Echo. Er is altijd wel een buurman of vrouw beschikbaar om een pakketje aan te nemen, argumenteerde de oprichter. In ruil belooft Welco 0,50 cent per pakketje. In Brussel hebben zich al zo’n driehonderd buren aangemeld om buurtpunt te worden.

Als de zaken goed verlopen, wil de Franse start-up daarna uitbreiden naar de rest van België en Benelux. Welco heeft een samenwerking met bezorgdienst UPS, de vierde grootste bezorgdienst voor pakketjes van België. Maar Welco is niet de enige. De komende maanden rolt ook het Nederlandse bedrijf ViaTim zijn netwerk van buurtpunten uit in Brussel. ViaTim is samen met pakketbezorger DPD - de tweede grootste speler op de Belgische markt na Bpost.

"We hebben al één punt in Sint-Pieters-Woluwe," zegt oprichter Michiel Nieuwkerk aan BRUZZ. De komende maanden moeten daar nog meer punten bijkomen. "We groeien snel, vaak met 5 of 10 nieuwe punten per week. In Vlaanderen zijn we eind vorig jaar begonnen met een tiental buurtpunten, nu zijn het er honderd." Ook ViaTim werkt met een kleine vergoeding voor degene die het buurtpunt openhoudt.

In tegenstelling tot een klassiek postophaalpunt zijn de buurtpunten vaak ook 's avonds geopend, wat naast de nabijheid volgens Nieuwkerk de grootste troef is. Tijdens de coronacrisis schoot de levering van pakketjes de lucht in, maar ook nu nog is er veel verkeer. "We zien ongekend grote volumes passeren van pakketjes die voortkomen uit de verkoop van peer-to-peer platformen, zoals tweedehandskleding via Vinted," zegt Nieuwkerk.

Ook het Nederlandse bedrijf Homerr is al langer actief in Brussel. Dat bedrijf heeft een netwerk van afhaalpunten en buurtpunten. Daarnaast levert Homerr, in tegenstelling tot de andere twee spelers, ook koeriersdiensten.

"Men zoekt al lang naar een oplossing voor het probleem van de gemiste leveringen"

Cathy Macharis, professor duurzaamheid en logistiek

Cathy Macaharis, Professor Mobiliteit en Logistiek (VUB

Bpost onderzoekt de mogelijkheden

Bpost, de grootste pakketbezorger op de markt, heeft nog geen samenwerking opgestart met Welco of ViaTim. "We zijn zelf de mogelijkheden aan het onderzoeken om onze meer dan 2.500 afhaalpunten uit te breiden,” zegt Veerle Van Mierlo, woordvoerster van Bpost. Of Bpost zal gaan voor buurtpunten zoals Welco en ViaTim, kan Van Mierlo op dit moment niet zeggen.

Wel startte Bpost met de Stad Mechelen een pilootproject op dat ook de laatste paar kilometers tot de klant moet verkorten. In de hele postcode 2800 werden pakjesautomaten geplaatst, steeds op wandel- of fietsafstand van de bewoner. De pakjesautomaten zijn dag en nacht toegankelijk en kunnen via de Bpost-app worden geopend.

Twintig procent van de leveringen gaat fout

"Maar liefst twintig procent van de leveringen bestaat uit gemiste leveringen," verklaart Cathy Macharis, professor gespecialiseerd in duurzame mobiliteit en logistiek. "Dat betekent dat de bezorger het nog eens zal aanbieden of moet terugsturen naar het verdeelpunt. Voor dat probleem zoekt men al lang naar een oplossing. Dat gaat van lockersystemen en afhaalpunten naar pakjes bezorgen in de kofferbak van een wagen of de koerier toegang geven tot de woning."

Bezorgen bij de buren is zeker geen slechte optie, denkt Macharis. "Als er onvoldoende andere punten zijn, dan kan zo’n particulier bezorgpunt zeker een oplossing zijn. De punten kunnen bovendien het sociaal contact tussen buren bevorderen." Toch kijkt Macharis enigszins afwachtend naar de nieuwe spelers op de markt van de deeleconomie. "Ik herinner me nog hoe Uber ooit werd gelanceerd als dienst om mee te rijden met een chauffeur die toch die kant op moest."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni