Organisatie Grand Départ kostte Gewest ongeveer 4,5 miljoen

© Viviane Smekens

Volgens een eerste ruwe schatting heeft de organisatie van de start van de Ronde van Frankrijk begin juli van dit jaar ongeveer 4,5 miljoen euro gekost. Daartegenover staat dat op 6 en 7 juli in totaal 32,7 miljoen werd uitgegeven door de bezoekers en kreeg Brussel wereldwijde media-aandacht. Dat antwoordde Brusselse minister Sven Gatz (Open Vld) maandag op een interpellatie van Bianca Debaets (CD&V).

Debaets vroeg zich af of de 11 miljoen euro aan belastingsgeld opwegen tegen de baten. Zo lag de factuur voor de stad Brussel op 5 miljoen euro, terwijl de hotels niet eens volgeboekt waren.

Gatz, onder meer bevoegd voor het imago van Brussel, stelde dat visit.brussels, Brussel Mobiliteit en Net Brussel voor talrijke acties en verwezenlijkingen volgens een eerste ruwe schatting 4,5 miljoen hebben uitgegeven voor de Grand Départ. Maar daartegenover staat de economische en financiële impact van de start van de Ronde.

Economische return

Zo waren één miljoen bezoekers rond het parcours aanwezig. De hotels waren dan niet volzet maar de bezettingsgraad van 84 procent lag 7 procent hoger dan het jaar voordien, toen de Ommegang dat weekend plaatsvond (in 2019 viel dat het laatste weekend van juni), wat goed is voor 9.000 overnachtingen meer. In 2017 lag de hotelbezetting in die periode maar op 56,6 procent, merkt de minister nog op.

Voor het becijferen van de algemene economische impact van de Tourstart voor 6 en 7 juli maakte visit.brussels gebruik van een model dat bijna 200 steden wereldwijd gebruiken voor grote evenementen. Zo zouden de bezoekers 4,9 miljoen hebben uitgegeven aan overnachtingen, 12,5 miljoen in restaurants en cafés en 15,3 miljoen in de detailhandel. Dat is samen 32,7 miljoen, aldus Sven Gatz.

'Waarde media-aandacht'

Maar daarnaast moet volgens hem ook rekening gehouden te worden met de artikels in zowel de sociale media als de klassieke perskanalen. "De waarde van deze publicaties is eveneens duizelingwekkend", stelt de minister.

Zo hebben de meer dan 26.000 artikels in de digitale pers in meer dan 90 landen een geschatte waarde van 213 miljoen euro. "Het grootste effect op lange termijn is natuurlijk de media-aandacht, want Brussel is wereldwijd prachtig in beeld gebracht", aldus Gatz.

'Fiere Brusselaars'

Om de maatschappelijke impact van de Grand Départ bij de Brusselaars te kennen, liet visit.brussels een studie uitvoeren in samenwerking met de VUB onder 1.179 mensen. Daaruit blijkt dat de Brusselaars niet te lijden hebben gehad onder de start van de Tour de France, in tegenstelling tot wat gevreesd werd.

Telkens ongeveer 75 procent van de ondervraagden vond dat het evenement het Brusselse Gewest op de internationale kaart heeft gezet en de Grand Départ het imago van Brussel positief zal blijven beïnvloeden.

Driekwart voelde zich door de Grand Départ ook fier om Brusselaar te zijn. Voor 84 procent mogen er zelfs andere zeer grote evenementen in Brussel georganiseerd worden.
"In het weekend van de Tour de France hebben we in Brussel nog nooit zoveel blije en lachende gezichten gezien", besloot Sven Gatz.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?