Pakjespost in Brussel: vier oplossingen

Jean-Marie Binst
© BRUZZ
22/02/2018

| Bpost sorteercentrum Brussel X.

Niet thuis als je postpakket aankomt, of je brievenbus is te klein? BRUZZ helpt je met een kwartet oplossingen.

De Post is dood. Leve de Post. Een paar jaar geleden voorspelden bijziende zieners nog het einde van de postbode. Maar dankzij de Zalando’s en Bol.commen van deze wereld heeft die vandaag de handen meer dan vol. En niet alleen de postbode: de sector van pakjesbestellers boomt.

Afgelopen jaar zijn wellicht twintig miljoen postpakketten en expreszendingen in Brussel gepasseerd. Het Observatorium van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) registreert geen cijfers per gewest, maar de nationale cijfers liegen er niet om. De brievenpost in België is van 2010 tot eind 2016 met een kwart gedaald, van 204 naar 153 stuks per inwoner. Maar het aantal postpakketten en expreszendingen is ruim verdubbeld. Van 88 miljoen in 2010 naar 172 miljoen in 2016, met de jongste jaren een stijging van telkens twintig miljoen stuks.

Online

De ‘postpakjesaanpakker’ is nog geen erkend beroep, dus is het voor iedereen uitzoeken hoe je veilig en snel aan je postpakket raakt. Eind 2017 lanceerde het BIPT een handige portaalsite,
www.postaalpunt.be. Die geeft een globaal overzicht van alle posttoegangspunten van de verschillende postdienstverleners (de pakketbezorgers). Handig, want op de websites van de internethandelaars zijn alleen die bezorgers te vinden waar zij mee werken.

Op de site kan je je thuis- of werkadres ingeven, en meteen zien welk afhaalpunt dichtbij ligt. Dat een pakket niet in een reglementaire brievenbus van minstens 23 bij 3 centimeter kan, heeft de boom aan internethandel en pakketleveringssector op die manier zelf al voor een stuk opgelost.

Oplossing 1: De grootvolumebus

Het allergemakkelijkste is natuurlijk dat al dat fraais gewoon in de brievenbus thuis past, maar die zijn daar meestal niet op voorzien. Gewiekste producenten brengen daarom al grootvolume-brieven-en-postpakketbussen op de markt.

Wat een handig ding, zo’n plaatmetalen straatmeubel. Met een cijfercode, die je bij het bestel- of afhaalorder kan doorgeven aan de koerierdienst, is zo’n bus 24/7 toegankelijk. De koerier deponeert het grote pak in de bus. Jij haalt het, wanneer het je past, eruit. Gedaan met alle afwezigheids- of afhaalproblemen. Ook als je je bestelling wil terugsturen - en dat komt al eens voor bij kledij die niet past – zet je de doos met het passende verzendingsetiket terug in je private pakketbus. De koerier kan dan weer met een (andere) cijfercode, die je doorgeeft, dag en nacht je zending afhalen. Wat zo een volumineus gevaarte kost? Reken snel op iets van 800 tot 1.400 euro, maar wie er een heeft, charmeert ongetwijfeld de pakketleveranciers. Zo’n brievenbus kan je trouwens online bestellen en thuis laten afleveren.

Oplossing 2: De ideale buur of collega

Meer en meer bellen Bpost en ook andere bedrijven bij de buren aan als de bestemmeling niet thuis geeft. Dat spaart hen een tweede bezoek uit en jou over-en-weergeloop naar een afhaalpunt een volgende dag. Die wens kan je vooraf bij de internetaankoop meegeven, eenmalig of voor altijd. Aardig zij-effectje: die - eventueel wederzijdse - buurservice bevordert de sociale cohesie in de straat of het appartementsgebouw. Zo bekende tv-presentator Otto-Jan Ham onlangs in De Ideale Wereld dat hij heel wat buren heeft leren kennen dankzij de pakjesindustrie, want zij openen hun deur voor de pakjesbezorger als Ham niet thuis is. Bovendien bouw je zo de garantie in dat je bestelling proper en droog in ontvangst wordt genomen.

Een alternatief is je werkadres opgeven om internetaankopen te laten afzetten. Dat werkt natuurlijk het best als je reguliere werkuren overdag hebt, want dan kan je er zeker van zijn dat je zelf de doos in ontvangst kan nemen en blijft de bestelling van je pikante valentijnscadeau voor het thuisfront een verrassing. Maar o wee de werkgever die dozen vol sokken, speelgoed, slipjes, zware printers, plantenbakken en zitballen gestapeld aan het onthaal moet dulden. Als de onthaalbediende bijna ten onder gaat aan die overlast, houdt de werkgever die ‘sinterklaasboot’ liever af. Dus eerst bij de baas vragen of het mag.

Oplossing 3: De pakjesautomaat

Ook gemakkelijk is de pakjesautomaat, die in navolging van de broodautomaat zijn intrede heeft gedaan. Voorlopig zijn ze nog niet te vinden aan het eind van elke straat, maar Bpost heeft toch al vijftien dergelijke pakjesautomaten in het Brussels Gewest geïnstalleerd. Aan de stationsuitgang (Putterie/Europakruispunt) van Brussel-Centraal, aan de Delhaize op de stadstoegang Keizer Karellaan en bij het postkantoor van de Wéry­straat in Elsene, om er maar enkele te noemen. Vooral op strategische plaatsen dus, waar veel volk passeren moet. In zo’n ‘kluizenwand’, want zo ziet zo een pakjesautomaat eruit, past een pakket van niet meer dan dertig kilo. Maximaal vijf dagen blijft het pakket in de kluis wachten. Meteen als het in de automaat is gedeponeerd, krijg je een sms’je. Handig toch? En je kan er ook je dubbel besteld valentijnscadeau in achterlaten voor retourzending. Voor zover er natuurlijk nog vakken vrij zijn. Wel sta je er beter niet bij stil dat in het kluisje naast het jouwe een vijf dagen oud groentepakket kan liggen rotten. Al is dat onschuldiger dan een Russisch wapen gekocht via internet, geven we toe.

Oplossing 4: Het afhaalpunt

Bij gebrek aan goede buren of een tolerante werkgever, kan je voor een afhaalpunt kiezen. Het aantal afhaalpunten om een pakje af te halen, neemt zienderogen toe. In het postkantoor, op de weg naar het werk, bij de krantenzaak om de hoek, en begrijpelijkerwijze ook in voedingszaken/-ketens, waar gemiddeld dertig procent van de afhalers een extra aankoop doet. Niet elke internethandelaar werkt met dezelfde afhaalpunten (zie kaderstuk over postaalpunt.be). Je krijgt per sms of e-mail het bericht dat je pakket is bezorgd, en de dag nadien ligt het ter beschikking. Ben je na twee dagen nog niet langsgekomen, krijg je een herinnering. Je bestelling blijft veertien dagen op je wachten. Dat is het grote voordeel ervan, maar elk afhaalpunt heeft zijn eigen organisatie en openingsuren. Vergeet de bestelorder-streepjescode en je identiteitskaart niet, want die worden weleens gevraagd. Om die reden worden kinderen al eens teruggestuurd. Op zaterdag afhalen kan wat meer kosten en vaak moet je het vooraf laten weten. Bpost bezorgt trouwens ook pakketjes op zaterdag, tussen 10 en 15 uur, wat eenvoudiger is dan het ergens af te halen. En een goede reden om je schoonmoeder huisarrest te geven, als je shoppen gaat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie, pakjespost, Bpost, consument, postbedeling

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni