Sommige Brusselse dieselchauffeurs tanken stiekem stookolie

Stookolielevering aan tankstation in Laken.© Arnaud De Decker-BRUZZ

Er zijn Brusselse chauffeurs die niet betogen over de torenhoge dieselprijzen, maar een 'creatieve oplossing' hebben gevonden. Zij tanken stookolie, de zogenaamde rode diesel. Hoewel dat officieel verboden is, zijn er in Brussel een drietal stations die 'mazout' ter beschikking stellen. “Het is illegaal, maar de verantwoordelijkheid ligt volledig bij de klant”, zegt de uitbater van een tankstation in Laken aan BRUZZ.

Stookolie, herkenbaar aan de rode kleur die ontstaat door het toevoegen van additieven, wordt normaal voor de verwarming van woningen gebruikt. Het is een variant van normale diesel, maar kost zo’n halve euro minder per liter aan de pomp. “Meer en meer mensen komen hier stookolie tanken. Het is goedkoper en even efficiënt als de normale variant”, vertelt de uitbater van een van de drie Brusselse tankstations in het Brusselse die stookolie verkoopt.

“Wij zijn niet verantwoordelijk voor de manier waarop klanten het gebruiken. Het is illegaal, dat weet iedereen, maar de torenhoge dieselprijzen maken dat mensen bereid zijn meer risico’s te nemen.”

Heel lang hoef je niet te wachten om het succes van stookolie te aanschouwen. Op een uur tijd passeren meer mensen aan de mazoutpomp dan aan de klassieke benzine- of dieselpompen. Toch verraadt de angstige blik bij de klanten een vorm van onzekerheid. Ze willen niet praten over de redenen waarom ze hun auto voltanken aan de stookoliepomp.

“Klanten zijn op hun hoede, ze weten duidelijk wat hun te wachten staat indien ze gepakt worden", zegt de uitbater, die anoniem wil blijven.

Levering mazout aan tankstation in Laken
© Arnaud De Decker-BRUZZ
| Het prijsverschil tussen de 'rode' en gewone diesel is duidelijk.

Het prijsverschil is significant: momenteel kan je voor minder dan een euro een liter stookolie kopen. Dat is zowat een derde minder dan een liter diesel, terwijl de stoffen nauwelijks verschillen. “Er wordt veel minder accijnzen betaald op stookolie dan op klassieke diesel, dat is zowat het enige verschil. De verleiding is dus groot om voor stookolie te kiezen”, aldus de leverancier, die het tankstation in Laken wekelijks komt bevoorraden.

Niet zonder risico’s

Maar ook al zijn beide brandstoffen ‘compatibel’, toch zijn er risico’s verbonden aan het gebruik van rode diesel. De klassieke diesel bevat additieven voor een betere werking van de motor.

En daarnaast loopt de stookoliegebruiker ook het risico om op heterdaad betrapt te worden, al is de pakkans vrij laag. De FOD Financiën heeft in België via douanecontroles al 763 fraudegevallen met rode diesel vastgesteld dit jaar. Specifiek Brusselse cijfers zijn niet meteen te achterhalen.

Een bestuurder die op stookolie rijdt, riskeert een boete van minstens 500 euro, die oploopt naar 1.250 euro voor grotere hoeveelheden met risico op dagvaarding voor de rechtbank. Daar kan de boete nog verder oplopen tot 5.000 euro.

Tractoren en machines die gebruikt worden in de bouw mogen wel volledig legaal gebruik maken van de rode dieselvariant.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?