Voka en Beci willen toekomst van Brussels Airport verzekeren

© PhotoNews
| Geschrapte vluchten op Brussels Airport, als gevolg van de dreiging van het coronavirus (covid-19).

Gezien het belang van Brussels Airport voor de economie van het land moeten we er volgens werkgeversorganisatie Voka en Beci alles aan doen om de toekomst van de luchthaven te verzekeren. "Dit is geen verhaal van geld in bodemloze putten, maar van investeren in de toekomst van onze economie."

Beide werkgeversorganisaties stellen ongerust te zijn om de zware impact van de coronacrisis op de nationale luchthaven, waar tal van belangrijke spelers in de problemen komen en moeten herstructureren, zoals luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines.

Logistieke draaischijf

Beci en Voka bestempelen Brussels Airport "als van levensbelang voor onze roeping als logistieke draaischijf in Europa, als exportnatie, als internationale hub voor investeerders, als Europees beslissingscentrum". Deze luchthaven is goed voor 24.000 directe en 40.000 indirecte jobs en levert een toegevoegde waarde van 3,2 miljard euro.

"Zonder de internationale connectiviteit die de luchthaven biedt kan Brussel geen aanspraak maken op status van belangrijkste diplomatieke hoofdstad van Europa en wereldleider voor congressen", aldus Jan De Brabanter (Beci).

Hans Maertens, topman van de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka wijst op de rol die de luchthaven speelt in logistieke ketens en internationale connectiviteit voor onze industrie en diensten. "Voor een kleine economie als de onze die leeft van internationale handel en investeringen en met een centrale positie in Europa is onze luchthaven een levensader."

Toekomst luchthaven verzekeren

Beide werkgeversorganisaties rekenen erop dat de politieke wereld het strategisch belang van de luchthaven onderschrijft en haar verantwoordelijkheid neemt om de toekomst ervan te verzekeren.

"Cruciale spelers op onze luchthaven dienen de nodige financiële zuurstof te krijgen, willen we vermijden dat belangrijke internationale verbindingen definitief verloren gaan. Zolang de luchtvaart in crisismodus blijft moeten bedrijven die er van afhankelijk zijn, kunnen genieten van steunmaatregelen als tijdelijke werkloosheid."

Lees verder onder de afbeelding.

Beci Jan De Brabanter
Jan De Brabanter

De vakbonden zijn intussen bezig alle documenten door te nemen die de directie van de luchtvaartmaatschappij over het herstructureringsplan voorgelegd heeft, zegt vakbondsman Filip Lemberechts (ACLVB). Ze hopen het aantal ontslagen alvast zo laag mogelijk te kunnen houden.

De vakbonden zaten dinsdag ook samen met premier Sophie Wilmès (MR), minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) en minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V). Uit die ontmoeting leidden ze af dat de federale regering bereid zou zijn om Brussels Airlines financieel te steunen, zodat de luchtvaartmaatschappij de coronacrisis kan overbruggen.

De regering vraagt in ruil wel garanties van moedergroep Lufthansa over de toekomst van haar dochtermaatschappij. Minister De Croo gaf dinsdagavond aan dat de topman van moederbedrijf Lufthansa, Carsten Spohr, vrijdag naar Brussel komt om met de Belgische regering te spreken over de toekomst van Brussels Airlines. Ook de bonden zullen dan vergaderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?