Wasserijen slaan noodkreet over fors duurdere energie en zeep

De wasserijsector kampt met een kostenexplosie.

Wasserijen en stomerijen kampen met een kostenexplosie. Niet alleen de energieprijzen gaan fors de hoogte in, ook de zepen en detergenten worden duurder. “Alles doorrekenen aan de klant gaat zomaar niet,” zegt Bart Rolies van wasserij Ganshory.

Heel wat bedrijven hebben het moeilijk door de nasleep van corona en de stijgende energieprijzen. Maar in de droogkuis- en wasserijsector is de situatie bijzonder penibel, stelt de Federatie van Belgische Textielverzorging. “De sector had al flink te lijden onder corona. Zeker voor de horecawasserijen, die het textiel reinigen voor restaurants, hotels en feestzalen, was het zwaar,” zegt Philip Rebry, voorzitter van de Federatie.

“Maar ook de wasserijen die hoofdzakelijk werken voor ziekenhuizen bleven niet gespaard. Het mocht in de ziekenhuizen dan wel druk zijn door corona, vele afdelingen bleven gesloten en er werd veel met wegwerpkledij gewerkt.” De stomerijen voelden het ook: vermits er lang geen feestjes en recepties waren, moesten er minder feestjurken en kostuums gereinigd worden.

“Onze bedrijven waren net met voorzichtig optimisme aan het nieuwe jaar begonnen en hadden gehoopt de economische gevolgen van de coronapandemie dit jaar te kunnen overwinnen,” zegt Rebry.

Die hoop is de bodem ingeslagen door de enorme kostenstijgingen. “De prijzen van de grondstoffen zijn gestegen, maar het meest dramatisch is de verhoging van de gasprijs. Onze sector probeert zo duurzaam mogelijk te werken, vele bedrijven zijn dan ook overgestapt van stookolie op gas. Maar de gasprijs gaat nu door het dak. Een van onze bedrijven had voor februari een gasrekening die even hoog was als die voor heel 2021.”

Grote verbruiker

De droogkuis- en wasserijsector is een grote verbruiker van energie. “Wassen, strijken en drogen zijn zeer energie-intensief,” zegt Rebry. “De glastuinbouw is dus niet de enige sector die in de problemen zit.”

Rebry vreest dat deze crisis de sector nog zwaarder zal treffen dan de coronapandemie. “Dat kan zware consequenties hebben voor de tewerkstelling. Maar ook het voortbestaan van sommige bedrijven is in gevaar.”

De Federatie doet daarom een dringend beroep op de overheid om de energieprijzen te verlagen. “De vermindering van de btw helpt ons niet echt, want de btw wordt vaak afgetrokken, het is een druppel op een gloeiende plaat. De Europese afspraak om de gasprijs te plafonneren moet er zo vlug mogelijk komen.”

Brusselse wasserijen

Brussel telt een kleine honderd wasserijen, wassalons en stomerijen. Rebry: “Het zijn veelal kleinere familiebedrijven die vaak deels of helemaal voor de particuliere markt werken.”

Dat ook de zij moeilijke tijden doormaken bevestigt Ganshory, een wasserij en droogkuis in Ganshoren. “Doordat wij een gevarieerd cliënteel hebben, zijn wij de coronaperiode nog redelijk goed doorgekomen,” zegt zaakvoerder Bart Rolies. “Wij wassen ook voor de horeca. Dat viel stil tijdens corona, maar we hebben dat deels kunnen compenseren door het extra werk voor rusthuizen, waar de was een tijdlang niet kon gebeuren door de familieleden van de bejaarden.”

Sinds begin dit jaar ziet Ganshory de kosten echter razendsnel stijgen. Rolies: “Onze machines worden opgewarmd met een centrale stoomketel die werkt op gas. Voor het draaien en zwieren gebruiken de machines veel elektriciteit. Die kosten zijn gestegen. Ook het water is vijftien à twintig procent duurder. Komt bij dat de kosten van zeep en detergenten ook vijftien à twintig procent gestegen zijn en volgens de leverancier zit er een nieuwe stijging aan te komen. Dan zijn er nog onze inpakmaterialen, papier en plastic, die ook duurder zijn geworden.”

Doorrekenen

Ganshory en de andere wasserijen en stomerijen zitten met de handen in het haar. Rolies: “Alles doorrekenen aan de klant gaat zomaar niet. Begin dit jaar was er al een prijsstijging van vijf procent vanwege de inflatie. Kunnen we nu opnieuw de prijzen verhogen?”

“Bedrijven moeten ofwel met verlies werken ofwel de gestegen kosten doorrekenen aan de klant. Beide scenario’s zijn niet wenselijk,” zegt Federatievoorzitter Rebry. “Wasserijen die met grote contracten werken, kunnen de prijzen ook niet zomaar doorrekenen. Wie voor particulieren werkt, kan dat misschien wel, maar loopt het risico dat de klant zijn kleding minder vaak laat wassen of stomen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?