GAS-boetes voor hardrijders in zone 30 op tafel

© PhotoNews
| Een politiecontrole in een Schaarbeekse zone 30 - themabeeld

De nieuwe Brusselse regering wil een algemene zone 30 voor het Brussels Gewest. Maar hoe zorg je ervoor dat die snelheidslimiet gerespecteerd wordt als het parket veel overtredingen niet vervolgt? De Stad Antwerpen legt administratieve boetes op tafel. Ook in Brussel kunnen die nuttig zijn, want veel overtreders ontsnappen aan hun straf.

Vanaf 2021 mag je nergens in Brussel nog sneller dan 30 km/u rijden, behalve op een aantal hoofdassen zoals de Kleine Ring. Dat hebben de zes partijen afgesproken die samen de nieuwe regering vormen.

Een theoretische snelheidsbeperking invoeren is één ding, zorgen dat mensen in de praktijk niet sneller dan 30 km/u gaan is nog wat anders.

Snelheidscontroles zijn dus essentieel, maar die hebben enkel resultaat wanneer overtreders ook bestraft worden. Dat blijkt niet altijd zo te zijn, vooral niet wanneer de parketten betrokken zijn. De stad Antwerpen wil daarom zelf administratieve boetes (GAS) kunnen uitdelen, schrijft De Standaard.

Geen vervolging

Het Antwerpse parket vervolgt namelijk geen overtredingen in de zone 30. Het wijst daarvoor naar een gebrek aan mankracht en een wegindeling die de snelheidslimiet niet afdwingt. Ook in Brussel is dat zo.

"Het parket werkt niet mee zolang de infrastructuur niet zorgt voor lage snelheden," verneemt BRUZZ uit betrouwbare bron. Het Brussels parket wilde zelf geen informatie geven "om het vervolgingsbeleid niet te ondermijnen."

Er blijkt dus een vorm van straffeloosheid te bestaan en het zijn vooral zwaardere overtredingen die niet of weinig bestraft worden. De lichte snelheidsoverschrijdingen worden bestraft met een onmiddellijke inning door de politie. Bij meer dan 20 km/u te snel is het in principe een zaak voor de rechtbanken (en dus het parket).

Boete door ambtenaar

Met GAS-boetes kunnen gemeentes en steden de parketten omzeilen en zorgen dat snelheidsovertredingen wel bestraft worden. De boetes worden dan uitgedeeld door politiepersoneel of een ambtenaar. Het systeem bestaat al voor parkeerovertredingen. Om het uit te breiden naar snelheidsovertredingen is wel een wetswijziging nodig.

Het idee van administratieve sancties is niet helemaal nieuw. Brussels politicus Didier Gosuin (Défi) stelde het al eens voor in 2012. Het Brusselse parket reageerde destijds erg afwijzend. "De gemeentes proberen gewoon hun macht te vergroten," klonk het.

In 2018 werden in Brussel 43.643 snelheidsovertredingen vastgesteld op plekken waar de snelheidslimiet 30 km/u is. In 8.524 gevallen reden mensen 21 kilometer/uur of meer te snel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?