Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

“Het mag wel wat wilder,” zo vinden de meiden van de exclusief vrouwelijke Compagnie Barbarie, die zich in Wa Wilder Man het masker van de wilde, vreemde man aanmeten om het publiek aan te sporen niet zo rigide en bang te zijn.

"Het beginidee voor dit stuk was om iets te doen met maskers en vermommingen waardoor mensen zich sterker of zwakker voordoen dan ze zijn,” zegt regisseur Karolien De Bleser, “en te zien wat voor een effect zo’n vreemd gezicht heeft in de verhouding ten opzichte van een ander. Die ander is in de loop van het maakproces geen personage geworden, maar het publiek. De actrices op de scène (Liesje De Backer, Amber Goethals en Sarah Vangeel) merken plots dat de zaal vol zit met mensen die zij niet kennen en die er anders uitzien dan zij. Daardoor worden ze heel bang, gaan ze op onderzoek uit om te kijken wie daar allemaal zit, en vragen ze op een gegeven moment aan het publiek om de zaal te verlaten omdat het daar volgens hen niet thuishoort.”

Natuurlijk heeft dat idee zijn wortels in de realiteit. “We hebben deze voorstelling gemaakt op het moment dat de hele vluchtelingenstroom op gang kwam en we duidelijk voelden dat we het daarover moesten hebben. Wat doe je als de ander plots in groten getale aan je deur staat? Hoe ga je daarmee om?”

Maskers af
En vooral: hoe bespreek je zulke veranderingen met vierplussers, die meteen in de plaats van die vluchteling worden geplaatst? Maakt dat iets los? “Ja, sommigen reageren daar heel fel op,” zegt De Bleser. “We spreken het publiek ook letterlijk aan met de vraag om de zaal te verlaten en zij voelen meteen aan dat dat onterecht is, dat zij het recht hebben om daar te zijn, en dat wij het zijn die maar weg moeten gaan.”

De acteurs hebben dan ook nog hun best gedaan om er helemaal anders uit te zien. “We hebben heel veel zitten knutselen met karton, lijm en schaar om allerlei, in de ogen van de kinderen, afschrikwekkende figuren te verzinnen, die bedoeld zijn om de ander buiten te krijgen. Maskers waren oorspronkelijk ook vaak bedoeld om anderen af te schrikken, bij overgangsrituelen de stap te durven zetten of het kwade op een afstand te houden. Bij ons hebben de maskers ook grote ogen om goed te kunnen spioneren.” En komt het allemaal nog een beetje goed? “Op een bepaald moment vallen in ieder geval de maskers af en is er een begin van toenadering.”

> Wa Wilder Man. 11/11, 15.30, 4+, NL + FR, BRONKS, Brussel

---------------------------

Na een jaartje afwezigheid presenteert BRONKS opnieuw het Export/Import Festival. Met theatervoorstellingen voor alle leeftijden, en ook heel wat randanimatie. Het festival duurt vier dagen en strijkt neer op vier verschillende locaties: BRONKS zelf, de KVS, het Maria-Boodschaplyceum en La Montagne Magique. Export/Import bundelt de beste voorstellingen uit het Belgische (jeugd)theaterlandschap en stelt deze open voor een meertalig publiek. Zo biedt het onder meer de kans om enkele recente BRONKS-producties mee te pikken, zoals Odyssee, Alles is opgelost, Mammoetatnu, en de Engelse versie van de internationale succesvoorstelling Wij/Zij: Us/ Them. Daarnaast worden succesvoorstellingen uit binnen- en buitenland in Brussel geïmporteerd. Die worden gespeeld en/ of boventiteld in het Nederlands, Frans en Engels, of zijn voor iedereen verstaanbaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Jongeren , Podium