Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Waar komt de import op dit festival vandaan? Uit Frankrijk bijvoorbeeld, dat onder meer het hedendaagse circusgezelschap Sacékripa afvaardigt met de solo Vu van de hyperactieve artiest Étienne Manceau.

"Ik had zin om na tien jaar met het collectief ook eens iets alleen te maken,” zegt Étienne Manceau wanneer hij zichzelf, zijn gezelschap en zijn solo aan ons introduceert. “Sacékripa (lees: ‘ça ne s’écrit pas’, of ‘niet te beschrijven’, mb) is echt begonnen als een vriendengroep nadat we twee jaar hadden samengezeten op de circusschool Le Lido in Toulouse. Daar zijn trouwens ook onze nauwe banden met België ontstaan, want in onze opleiding zat ook een Vlaming en veel Vlaamse structuren hebben ons in het verleden al ondersteund. Ik heb er de hele maand juli gespeeld, binnenkort gaan we naar Roeselare en Neerpelt, en in Brussel hebben we een residentie gehad bij Espace Catastrophe.”

Met Vu staat hij dus alleen op het festival van BRONKS. De solo toont een personage dat op een zeer toegewijde, zeg maar obsessieve manier bezig is met een aantal alledaagse handelingen. “Het uitgangspunt voor de voorstelling is dat het perpersonage voor zichzelf een kop thee klaarmaakt. Water koken, theebuiltje nemen, suiker toevoegen… Of hij er ook toe zal komen om die thee te drinken, is natuurlijk de vraag, en het duurt vijftig minuten voor er op die vraag een antwoord komt. Hij neemt namelijk nogal zijn tijd voor al zijn acties.”

Obsessief jongleren
Is Vu dan een hommage aan het alledaagse, een soort mindfulnesscursus? Of toch ook een kritiek op obsessieve controlefreaks? “Beide aspecten zitten erin,” zegt Manceau. “We geven sommige zaken die onbelangrijk zijn misschien te veel tijd. Maar in het dagelijkse leven zitten ook veel kleine handelingen en objecten waar we maar op één manier gebruik van maken. Ik heb geprobeerd om enkele van die dingen op een originele manier oneigenlijk te gebruiken.”

Heeft de voorstelling misschien ook iets autobiografisch? Tenslotte moet Manceau als jongleur van opleiding ook een pietje precies zijn. “Dat klopt, en ik heb er zelfs even aan gedacht om ook in deze voorstelling een jongleerbal te gebruiken, alleen paste dat niet bij het gegeven. Maar het klopt dat jongleren een obsessief karakter heeft. Alleen het eindeloze oefenen al. Op die manier is het circuskarakter dus erg in de voorstelling aanwezig.”

En is dit ook een voorstelling voor alle leeftijden? “Het is een familievoorstelling, maar je moet er wel een beetje tegen kunnen dat het tempo zeker in het begin niet hoog ligt. Daarom raden we ze aan voor zevenplussers. En natuurlijk zit er evolutie in het spektakel. In het begin draait alles om extreme controle, maar op den duur gebeuren er toch kleine accidentjes, en door de opeenstapeling daarvan loopt niet alles zoals verwacht.”

> Vu. 12/11, 11 & 17.00, 7+, woordloos, La Montagne Magique, Brussel

--------------------

Na een jaartje afwezigheid presenteert BRONKS opnieuw het Export/Import Festival. Met theatervoorstellingen voor alle leeftijden, en ook heel wat randanimatie. Het festival duurt vier dagen en strijkt neer op vier verschillende locaties: BRONKS zelf, de KVS, het Maria-Boodschaplyceum en La Montagne Magique. Export/Import bundelt de beste voorstellingen uit het Belgische (jeugd)theaterlandschap en stelt deze open voor een meertalig publiek. Zo biedt het onder meer de kans om enkele recente BRONKS-producties mee te pikken, zoals Odyssee, Alles is opgelost, Mammoetatnu, en de Engelse versie van de internationale succesvoorstelling Wij/Zij: Us/ Them. Daarnaast worden succesvoorstellingen uit binnen- en buitenland in Brussel geïmporteerd. Die worden gespeeld en/ of boventiteld in het Nederlands, Frans en Engels, of zijn voor iedereen verstaanbaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Jongeren , Podium