Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Cinematograaf en circusartiest Stijn Grupping en theatermaker Ine Van Baelen blikken met hun nomadische gezelschap Post uit Hessdalen naar onze zorgwekkende samenleving.

Het nomadische gezelschap met de prachtige naam combineert performance, theater, video en beeldende kunst met de kracht en kunde van gastartiesten uit nog weer andere disciplines, zonder vaste locatie. En zo werd Pakman een voorstelling die zich afspeelt in de laadbak van een vrachtwagen, een stuk dat kritisch kijkt naar de nadelen van de in opmars zijnde e-commerce. Hiervoor haalde Stijn Grupping de botsballen boven waarmee hij al eens graag jongleert en sprak hij jazzdrummer Frederik Meulyzer aan. Want een jongleur en een drummer hebben met elkaar gemeen dat ze zich bezighouden met ritmes. “Twee jaar geleden zijn we beginnen te experimenteren met ritmes, en hebben we onderzocht hoe drums de ritmepatronen van de botsballen kunnen versterken, tegenwerken, aanvullen of uitdagen,” zegt Grupping. “Voor de inhoud van het verhaal kwamen we terecht bij de alsmaar versnellende online-economie, waarbij je ’s avonds iets bestelt en dan verwacht dat je ’s anderendaags het pakketje al geleverd krijgt. Achter dat waanzinnige concept schuilen hachelijke werkomstandigheden.”

Aangezien Post uit Hessdalen graag op festivals speelt en nooit kiest voor een vorm die voor de hand ligt, richtten ze een vrachtwagen in tot een speelruimte waar ook nog eens 25 toeschouwers in kunnen. “Het stuk speelt zich af in de laadbak, in de leefwereld van iemand die paraat moet staan als er iemand thuis achter zijn computer beslist om iets te bestellen. Naar analogie van de werkman die niet eeuwig het tempo dat hem opgelegd wordt, kan blijven volgen, kan je je als toeschouwer inbeelden dat je ook niet eeuwig in zo’n ruimte kan blijven zitten. Maar je kan er wel kijken naar een korte maar krachtige performance van twintig minuten die hopelijk een sterke indruk nalaat.”

Te midden van de pakken die Pakman moet leveren, drumt de drummer mee met de jongleerballen, die in steeds hoger tempo door de ruimte vliegen. En dan gaat het, zowel bij de jongleur als op de werkvloer van Pakman, wel eens mis. “Hoe meer de voorstelling vordert, hoe minder tijd er is om de foutjes goed te maken en hoe meer er gegrabbeld wordt om alles draaiende te houden.”

> Pakman, 11 & 12/11, 5+, woordloos, BRONKS, Brussel

--------------------

Na een jaartje afwezigheid presenteert BRONKS opnieuw het Export/Import Festival. Met theatervoorstellingen voor alle leeftijden, en ook heel wat randanimatie. Het festival duurt vier dagen en strijkt neer op vier verschillende locaties: BRONKS zelf, de KVS, het Maria-Boodschaplyceum en La Montagne Magique. Export/Import bundelt de beste voorstellingen uit het Belgische (jeugd)theaterlandschap en stelt deze open voor een meertalig publiek. Zo biedt het onder meer de kans om enkele recente BRONKS-producties mee te pikken, zoals Odyssee, Alles is opgelost, Mammoetatnu, en de Engelse versie van de internationale succesvoorstelling Wij/Zij: Us/ Them. Daarnaast worden succesvoorstellingen uit binnen- en buitenland in Brussel geïmporteerd. Die worden gespeeld en/ of boventiteld in het Nederlands, Frans en Engels, of zijn voor iedereen verstaanbaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Jongeren , Podium