Brusselse brievenbussen zonder STOP-sticker slikken jaarlijks 16 kilo aan reclamepapier

Organisaties die bij het uitdelen van reclamefolders geen rekening houden met de sticker kunnen daarvoor een strafrechtelijke sanctie of een administratieve geldboete krijgen. Dat bedrag schommelt gemiddeld rond de 1.200 euro. 

Iedere Brusselaar zonder STOP PUB-sticker op zijn brievenbus krijgt jaarlijks 16 kilo aan ongewenste reclamefolders te verwerken. Dat blijkt uit cijfers van Leefmilieu Brussel. Maar toch wordt er ieder jaar minder reclamepapier opgehaald. In 2019 werd een vermindering vastgesteld van 363 ton met het jaar voordien, ofwel een daling van 4.612 ton in 2018 naar 4.249 ton in 2019. Per huishouden komt dat neer op een afname van 8,4 kilogram naar 7,7 kilogram.

In de cijfers van Leefmilieu Brussel is zowel rekening gehouden met het reclamepapier dat werd opgehaald in de daarvoor bestemde gele zakken als de witte zakken voor restafval. Opvallend is dat de hoeveelheid aan folders in de gele zakken tussen 2018 en 2019 is gedaald, terwijl dat in witte zakken is gestegen.

De gele zakken waren in 2018 nog goed voor 3.980 ton aan reclamepapier, maar dat cijfer zakte in 2019 naar 3.468 ton. In de witte zakken werd dan weer 149 ton aan folders meer teruggevonden. Voor 2020 zijn nog geen cijfers beschikbaar.

Minder klachten voor ongewenst reclamedrukwerk

Leefmilieu Brussel ziet wel minder klachten binnenkomen voor ongewenst reclamedrukwerk. In 2017 noteerde de organisatie nog een piek met 763 meldingen. Dit jaar daalde dat aantal tot 527 klachten. Iets meer dan een derde van het aantal brievenbussen in Brussel is vandaag ook voorzien van een STOP PUB-sticker. En dat werkt, want iedere Brusselse brievenbus zonder zo'n sticker moet jaarlijks 16 kilo aan reclamepapier slikken.

Organisaties die bij het uitdelen van reclamefolders geen rekening houden met de sticker kunnen daarvoor een strafrechtelijke sanctie of een administratieve geldboete krijgen. Dat bedrag schommelt gemiddeld rond de 1.200 euro. Naast de STOP PUB-sticker, speelt het Gewest ook met het idee om een JA PUB-sticker te lanceren. Volgens een steekproef van Leefmilieu Brussel zou 65 procent van de Brusselaars daarvoor te vinden zijn.

Sectorfederaties zoals handelsvereniging COMEOS en ondernemersorganisatie Unizo zien dat evenwel niet zitten. Zij twijfelen over de impact van deze maatregel en vragen om andere alternatieven uit te werken. Tot die tijd blijftLeefmilieu Brussel werken aan een hogere efficiëntie van de STOP PUB-sticker.

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?