Leefmilieu Brussel bestelt een bijkomende studie naar de bodemverontreiniging op de site van Audi Vorst. Dat schrijft L’Echo en bevestigt de gewestelijke overheidsdienst aan onze redactie. Afhankelijk van de volgende stappen kan er mogelijk vertraging volgen voor de verkoop van het terrein.
©
Photonews
Bodemvervuiling heeft mogelijk impact op verkoop Audi-site
Afgelopen zomer begon Audi met de verkoop van de site in Vorst. Met het oog daarop maakte het bedrijf vorige maand een verkennend onderzoek naar de bodemtoestand over aan Leefmilieu Brussel. “We weten intussen wat er onder de grond van de site zit”, zegt Saïd El Fadili, directeur van de dienst Bodembeheer bij Leefmilieu Brussel, aan l’Echo.
Het vervolg van die studie kan mogelijk vertraging veroorzaken bij de verkoop van de site. Zo zal Leefmilieu Brussel alvast een diepgaander onderzoek bestellen, dat de precieze omvang van de verontreiniging op het terrein in kaart zal brengen. Dat bevestigt de gewestelijke instantie. Ook aangrenzende percelen maken daar deel van uit.
Die studie kan al tot zes maanden in beslag nemen, maar kan ook sneller verlopen. Nadien zijn er twee pistes mogelijk. In het eerste geval kan de aangetroffen vervuiling rechtstreeks toegeschreven worden aan Audi. In dat geval wordt een bodemsanering opgelegd aan het bedrijf.
Derde studie
Kan de verontreiniging niet direct gelinkt worden aan het bedrijf, volgt er een derde studie. Die zou een tweetal maanden in beslag nemen, en evalueert de impact op de gezondheid en het milieu die de vervuiling kan veroorzaken. Worden er vervolgens risico’s vastgesteld, moet er nog een vierde onderzoek komen, dat omschrijft hoe die risico’s beheerd zullen worden.
“Worden er daadwerkelijk risico’s voor de gezondheid en het milieu aangetroffen, valt dat onder foutloze aansprakelijkheid”, legt El Fadili uit. Audi zal dan een bodemreiniging moeten laten uitvoeren. Al hoeft dat niet tot op de microgram correct te zijn. “Het doel is om een bepaalde drempelwaarde te bereiken, zodat er geen gezondheids- en milieurisico’s meer zijn.”
Die laatste ingreep moet trouwens niet in één keer gebeuren. Het terrein van 54 hectare groot mag in principe in verschillende zones verdeeld worden. Bepaalde delen kunnen zo eerst behandeld worden, afhankelijk van de herontwikkeling van de site.
Kostprijs
Rest de vraag welke kostprijs die mogelijke saneringswerken kunnen hebben, omdat die invloed kan hebben op de verkoopprijs van de site. El Fadili geeft daarover aan dat “hoe verder het onderzoeksproces gevorderd is, hoe preciezer het bedrag kan worden ingeschat”.
Door die onzekerheid valt het af te wachten of kandidaat-kopers nu al bereid zullen zijn om een bindend bod uit te brengen. Insiders geven aan de zakenkrant aan dat er over een tweetal maanden meer duidelijkheid zou zijn over de bodemtoestand. Tegelijk geeft een anonieme bron in L’Echo aan dat een verkoop nog voor het einde van het jaar steeds minder waarschijnlijk lijkt.
Audi zelf loopt niet vooruit op de feiten. “Het verkoopproces is complex en het zal nog enkele maanden duren voordat het afgerond is”, klinkt het bij woordvoerder Peter D’hoore. Meer details worden niet gegeven.
Volgens L'Echo zijn momenteel de bedrijven WDP, Heylen Warehouses en MG Real Estate in de running voor de aankoop van het terrein. Mogelijk tonen ook het Australische Goodman en het Amerikaanse Panattoni interesse.
Lees meer over: Vorst , Economie , Leefmilieu Brussel , Audi Brussels