Campagne moet iedereen aansporen zijn afval op te ruimen in het park

© JP / BRUZZ
| Afval in het Ter Kamerenbos (archiefbeeld)

De Brusselse parken kreunen onder de bezoekersaantallen. Van januari tot mei werd al dubbel zo veel afval opgehaald als in 2020, met grote gevolgen voor het leefmilieu. Om bezoekers aan te spreken op hun verantwoordelijkheid, starten Leefmilieu Brussel, Net Brussel en Fost Plus maandag met een grote sensibiliseringscampagne. Die focust op de emotionele band die Brusselaars vaak met het park in hun buurt hebben.

Door de zomerse dagen en de coronacrisis worden de Brusselse groene ruimten veel drukker bezocht en wordt er dus meer afval weggegooid. Alleen al tussen januari en mei jongstleden werd 213 ton afval opgehaald, het dubbele van wat vorig jaar in dezelfde periode werd opgehaald.

"Die situatie kan niet blijven duren omdat ze een impact heeft op de aantrekkelijkheid van de parken, de fauna en flora en, meer in het algemeen, het leefmilieu", meldt milieuagentschap Leefmilieu Brussel.

Om dit fenomeen aan te pakken versterken 53 seizoensmedewerkers, parkwachters en netheidsmedewerkers tot eind september de gewestelijke teams, een verdubbeling van de teams in andere jaren.

Maar netheid is een zaak van iedereen, vindt het Gewest. En dus lanceren Leefmilieu Brussel, Net Brussel en Fost Plus maandag een campagne om de bezoekers van de Brusselse parken te sensibiliseren en hun verantwoordelijkheidszin aan te spreken. Het doel? De bezoekers ertoe aanzetten de parken proper, aantrekkelijk en aangenaam te houden door er zich te gedragen zoals ze thuis zouden doen.

Influencers

Daarvoor focussen ze op de emotionele band die burgers met de groene ruimten in hun wijk of nabij hun werkplek hebben. Daarom verschijnen buurtbewoners op de affiches met #Wearepark.Brussels en de boodschap: ‘Afval in de vuilnisbak, of mee naar huis’. Die boodschap wordt vanaf vandaag ook verspreid via de sociale media, via T-shirts, papieren zakjes en stickers voor vitrines, toonbanken en koelkasten in de handelszaken nabij de parken.

Parallel daaraan zullen influencers in de parken opruimacties organiseren met hun community van volgers. Zo houdt bijvoorbeeld sportcoach Bademba, die lesgeeft in de galerijen van de musea in het Jubelpark, opruimacties op 24 juli en 6 augustus.

Tot slot zijn er in verschillende Brusselse parken elk weekend, tot half september, sensibiliseringsacties op het terrein gepland. Zo zal een cargofiets de parken doorkruisen om afval in te zamelen en mensen bewust te maken van de netheid, zullen er zakasbakjes worden uitgedeeld en aan de zomerbars zullen sensibiliseringsacties plaatsvinden om mensen te herinneren aan de boetes die worden opgelegd in geval van zwerfvuil. Die boetes kunnen oplopen tot 350 euro.

De campagne van #Wearepark.brussels loopt tot 11 september.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?