Dieselverkoop daalt sterker in Vlaanderen dan in Brussel

Het aantal dieselwagens dat in Brussel is ingeschreven, blijft dalen. Maar de dalende trend is minder sterk dan in de rest van het land, zegt  Automobielfederatie Febiac.

Vijf maanden na het invoeren van de lage emissiezone in Brussel daalt de verkoop van dieselwagens nog steeds. Eerder schreef BRUZZ al dat in de eerste twee maanden na de invoer voor het eerst meer benzinewagens dan dieselwagens waren ingeschreven in het Brussel Hoofdstedelijk Gewest.

Als we de maanden maart, april en mei daarbij tellen, valt op dat de daling verder gaat.

Bijna 9 procent minder diesels

In de eerste vijf maanden van 2017 reed 53,6 procent van de ingeschreven wagens in Brussel op diesel. In de eerste vijf maanden van 2018 zijn dat er nog 44,8 procent, een daling van 8,8 procent. Vertaald naar het aantal auto's, gaat het over 2.255 voertuigen minder. 

Als we ook de jaren 2015 en 2016 erbij voegen, dan geeft dat volgend beeld (Lees verder onder de grafiek):

Bedrijfswagens

Minder diesels dus in Brussel, maar in de andere landsdelen gaat die daling veel sneller. In Vlaanderen zelfs met 21,2 procent, in het Waals Gewest met 10,6 procent. 

"De daling in Brussel is opmerkelijk klein in vergelijking met de rest van het land. Terwijl men zou verwachten dat in een stedelijk gebied als Brussel de daling juist groter zou zijn," vertelt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac aan BRUZZ
 
Onder andere bedrijfswagens die in Brussel worden ingeschreven, maar niet noodzakelijk daar rondrijden, kunnen volgens Kaesemans voor een vertekend beeld zorgen. Dieselwagens zijn als bedrijfswagen immers vaak fiscaal nog voordeliger. "Maar die analyse moeten we nog maken," aldus Kaesemans.  

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?