smog over Brussel 14 maart 2014
© Bart Dewaele | Een toename van 10 microgram per kubieke meter NO2 (stikstofdioxide) gaat gepaard met een toename van 5,1 procent risico op een hartaanval, concluderen de onderzoekers.

'Duidelijke link tussen luchtvervuiling en hartaanvallen'

© Belga
09/02/2018

Een acuut verval van de luchtkwaliteit gaat samen met een toename van de kans op een hartinfarct. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische cardioloog dr. Jean-François Argacha van de VUB-UZ Brussel.

Belangrijkste resultaat van de studie is dat er bij elke toename van 10 microgram per kubieke meter fijn stof (PM 2.5) in de volgende 24 uren een toename van 2,8 procent risico is dat STEMI (ernstig infarct met volledige afsluiting van een kransslagader) optreedt. Een toename van 10 microgram per kubieke meter NO2 (stikstofdioxide) gaat gepaard met een toename van 5,1 procent risico op een hartaanval.

Oudere patiënten (ouder dan 75 jaar) lijken bovendien gevoeliger voor het effect van fijn stof, terwijl jongere mensen (jonger dan 55 jaar) kwetsbaarder zijn voor het effect van NO2. "Opmerkelijk is dat deze gezondheidseffecten worden waargenomen bij verontreinigingsniveaus die lager liggen dan de Europese normen voor luchtkwaliteit", aldus dr. Argacha.

Wat de NO2-verontreiniging betreft, wijst dr. Argacha vooral met een beschuldigende vinger in de richting van de in ons land zo populaire dieselauto's. "Als cardioloog pleit ik er dagelijks voor dat mijn patiënten veel moeten bewegen, en dat blijft ook zo", zegt Argacha.

Ik raad mijn patiënten af te gaan joggen op de spitsuren langs de Wetstraat of de Louizalaan. Dan ademen ze enorme hoeveelheden giftige lucht in die hun gezondheid meer schaadt dan baat.

Cardioloog Jean-François Argacha

"Alleen zeg ik er nu bij dat ze niet moeten gaan joggen op de spitsuren langs de Wetstraat of de Louizalaan, want dan ademen ze enorme hoeveelheden giftige lucht in die hun gezondheid meer schaadt dan baat. Als je gaat joggen, doe het dan op het platteland, langs velden of in bossen, maar niet in een stedelijk milieu."

Verbod op dieselwagens

Mondmaskers zullen het effect van NO2-gas niet kunnen voorkomen, zegt de cardioloog nog. "Het zal moeten komen van politieke beslissingen. Neem nu het verbod op dieselauto's in de stad, wat in Tokio al is ingesteld in 2003. Dat heeft geleid tot 44 procent minder fijn stof in de periode tussen 2003 en 2012. En ook de mortaliteit door cardiologische aandoeningen daalde met 11 pct in vergelijking met een gelijkaardige stad als Osaka waar de maatregel niet was genomen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Milieu, luchtvervuiling , Jean-François Argacha

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni