'Eén laadpaal voor 120.000 auto's? Onaanvaardbaar'

© PhotoNews
| Eedaflegging van Benjamin Dalle (CD&V) als senator op 11 januari 2019.

De twintig publieke laadpalen die nog voor Pasen zouden worden geplaatst in Brussel, lopen vertraging op. Op de gekozen locaties bleek het niet mogelijk om aansluiting te maken met het elektriciteitsnetwerk. Onaanvaardbaar, vindt Benjamin Dalle (CD&V). "Hoe kunnen we Brusselaars nu overtuigen om te investeren in elektrische wagens?"

Het Gewest telt vandaag vier publieke laadpalen voor elektrische wagens, ofwel 1 voor 123.280 wagens. Ter vergelijking: in Vlaanderen waren er eind vorig jaar 3.047 en 5.000 tegen eind 2020. Ook andere Europese steden lopen mijlenver voor: Amsterdam telt vandaag bijna 4.000 laadpalen.

Gebrek aan ambitie

"Brussel zou een koppositie moeten innemen, maar vandaag bengelen we achteraan het Belgische en Europese peloton", ergert CD&V-senator Benjamin Dalle zich bij BRUZZ. "Mocht ik mijn wagen willen vervangen door een elektrische auto, is dat onmogelijk. Enkel en alleen omdat er in de hoofdstad van Europa geen laadinfrastructuur is."

Nochtans zal het gebruik van elektrische voertuigen de komende jaren significant stijgen, stelt Dalle. "Alle politici hebben hun mond vol van het klimaat. Maar hoe kunnen we mensen overtuigen van elektrische voertuigen als de infrastructuur niet aanwezig is? Het is onbegrijpelijk dat we vandaag slechts vier oplaadpunten hebben, niet eens in het centrum."

In het federaal energiepact heeft België er zich toe verbonden om tegen 2030 ten minste 1 publieke laadpaal te hebben voor 10 elektrische wagens. "Het toekomstplan van Brussel gaat uit van 100 publieke laadpalen. Dat is veel te weinig en een duidelijk gebrek aan ambitie."

Benjamin Dalle INHOUDSTAFEL BRUZZ ACTUA 1609

Dalle ergert zich ook aan de houding van Pascal Smet (SP.A). De bevoegde minister beloofde twintig laadpalen voor de paasvakantie, maar die kwamen er niet. Er werden wel locaties gekozen, maar op die punten was geen aansluiting met het elektriciteitsnet van Sibelga mogelijk.

"De minister schuift zijn verantwoordelijkheid af op de gemeenten. De uitleg die hij geeft aan de vertraging is beneden alle peil", zegt Dalle. "Want plots is het Gewest niet bevoegd. Nochtans is Sibelga een gewestelijke dienst. En er is overleg geweest met de gemeenten, maar pas nadien bleek dat er op de vastgelegde locaties onvoldoende elektrische aansluitingen waren."

Particulieren

Particulieren kunnen in theorie ook een laadpaal laten installeren in hun buurt. Dalle nam de proef op de som. "Ik vind nergens een aanvraagformulier. En als ik bel naar de helpdesk, kom ik terecht bij het beveiligingsbedrijf van de operator. Er is dus geen mogelijkheid om een aanvraag in te dienen."

CD&V pleit voor een volledige elektrificatie tegen 2030. Daarvoor rekent Dalle op een betere samenwerking met de private sector. Zo zouden bedrijven laadpalen kunnen installeren om aan de capaciteitsvraag te voldoen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?