Fors meer boetes voor vervuilende voertuigen in 2021

Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel
© PhotoNews
| Het bord dat het begin van de lage-emissiezone (ongeveer het hele Brussels gewest) aangeeft
© PhotoNews
| Het bord dat het begin van de lage-emissiezone (ongeveer het hele Brussels gewest) aangeeft

Automobilisten kregen in 2021 een pak meer boetes voor het rondrijden met een te vervuilende auto. Het gaat om mensen die de lage-emissiezone (LEZ) binnenreden met een voertuig dat er eigenlijk niet meer in mag. In 2021 steeg het aantal boetes met dertig procent. Dat weet La Capitale en wordt ons bevestigd door het kabinet van minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo).

In 2021 kwam het aantal boetes voor overtredingen in de LEZ op 16.642. Dat waren er in 2020 nog 12.321, vergeleken met dat jaar is er dus een toename van ruim een derde. Een kanttekening: in 2020 werden door de coronapandemie een tijdlang geen boetes uitgedeeld. Vergeleken met 2019 is er ook een toename, in dat jaar waren er ongeveer 10.000 boetes

Wie zonder vergunning de lage emissiezone binnenrijdt met een te vervuilende wagen riskeert een boete van 350 euro. De controles gebeuren via camera's op basis van de nummerplaat. Sinds het prille begin in 2018 zijn meer dan tweehonderd camera's geïnstalleerd, verspreid over het hele gewest.

Bestuurders kunnen slechts een boete per kwartaal krijgen, zelfs als ze in dat kwartaal meerdere keren in Brussel hebben rondgereden. Het werkelijke aantal overtredingen ligt dus vermoedelijk hoger dan het aantal uitgedeelde boetes.

Wie toch met een te vervuilende wagen in Brussel wil rijden, kan dat doen door een dagpas te kopen. Die kost 35 euro. En ook hier neemt het aantal verkochte passen voortdurend toe. Van veertien passen in 2018 is het aantal gestegen tot 3.025 in 2019, 7.298 in 2020 en zal het in 2021 naar alle waarschijnlijkheid 11.000 dagpassen (10.959) bereiken.

Verstrengd

Tot eind 2021 verbood de LEZ dieselvoertuigen met euronorm 3 of lager of benzinevoertuigen met euronorm 2 of lager. Sinds 1 januari 2022 zijn de regels strenger. Dieselvoertuigen met euronorm 4 of lager mogen niet meer in de zone. Het is de grootste uitbreiding van de LEZ tot nog toe met gevolgen voor ongeveer 76.000 autobezitters. Boetes worden echter pas geïnd vanaf april. Overtreders krijgen tot dan alleen een waarschuwing.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?