De oranje zakken met voedingsafval staan 's ochtends klaar om door Net Brussel opgehaald te worden
© Peter Dhondt-BRUZZ | Oranje zakken met voedingsafval.

'Inefficiënt' Net Brussel zorgt voor knorrige gemeenten

JDK
© BRUZZ
20/04/2022

Brusselse gemeenten hekelen de inefficiëntie van de gewestelijke netheidsdienst Net Brussel. Vooral de gewestwegen blijven pijnpunten, vinden ze. Elsens schepen van Netheid Nabil Messaoudi trapte het debat op gang met opmerkingen over de netheidssituatie in de Matongéwijk en op het Flageyplein.

De schepen zei dat in een interview in de krant La Capitale. “De contacten met Net Brussel zijn goed,” geeft hij aan. “Ik trek wel de efficiëntie van Net Brussel in twijfel, de waarnemingen en de acties die daarop volgen."

Het probleem ligt volgens schepen Messaoudi (PS) vooral bij het personeel op straat, dat niet voldoende schoonmaakt. Maar Elsene is niet de enige gemeente die vindt dat Net Brussel sneller moet ingrijpen. Ook Sint-Gillis vindt dat de werking van de Brusselse netheidsdienst tekortschiet.

"Hoe langer het vuil blijft liggen, hoe meer erbij komt"

Schepen van Openbare Netheid in Sint-Gillis, Yasmina Nekhoul

Schepen van Openbare Netheid Yasmina Nekhoul (PS) vindt dat er te weinig controle is. “Er moeten meer mobiele teams op straat komen. Soms lijkt het alsof vuilzakken ophalen het enige is wat ze doen, de rest blijft liggen.” En vuil trekt vuil aan. “Hoe langer het blijft liggen, hoe meer erbij komt.”

Ook Schaarbeek is ontgoocheld door de samenwerking, aldus schepen van Openbare Netheid, Deborah Lorenzino (Défi). Bij problemen zou er niet snel genoeg opgetreden worden. “Als een inwoner een probleem ziet, duurt het soms dagen voor dat ook opgelost wordt.” Er wordt volgens Lorenzino ook amper beboet.

Personeelstekort

Bij Net Brussel geven ze toe dat er af en toe problemen zijn. “Die schuld alleen bij ons leggen, is wel wat te eenvoudig.” Sommige plaatsen zijn volgens de dienst heel moeilijk proper te houden en dat ligt aan de mentaliteit van de inwoners. “Dat is niet alleen ons probleem,” zegt woordvoerder Etienne Cornesse.

De overheidsdienst geeft aan altijd in nauw contact te staan met alle gemeentes. “Het is een en-en-verhaal.” Daarbovenop hield corona ook regelmatig personeel thuis. “Er vielen veel werkkrachten ziek uit en onze prioriteit is de vuilophaling. Dat kan verklaren waarom andere problemen soms langer blijven aanslepen.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie