‘Richt lage-emissiezone voor verwarmingsketels in’

© PhotoNews
| Verouderde verwarmingsketels in Brussel zijn zware vervuilers.

De Belgische verwarminstallateurs pleiten voor een lage-emissiezone voor verwarmingsketels. Die stoten vandaag meer CO2 uit dan het verkeer in Brussel.

Lage-emissiezones voor voertuigen vinden sinds kort ingang in steeds meer steden. Met de maatregel willen lokale overheden vooral de luchtvervuiling in de stad bekampen.

De Belgische verwarmingssector vindt dat die overheden daarbij voorbijgaan aan de uitstoot die veroorzaakt wordt door oude verwarmingstoestellen. De verwarming van gebouwen draagt nationaal bijna evenveel bij aan de uitstoot van broeikasgassen als het wegverkeer. In Brussel bedraagt dat aandeel zelfs twee derde.

Sectorvereniging ATTB pleit er daarom voor om verouderde verwarmingsketels versneld te vervangen. Vandaag zijn er volgens de vereniging 2 miljoen van dergelijke niet condenserende verwarmingsketels. Door die te vervangen kan jaarlijks 2 miljoen ton CO2 bespaard worden, stelt de sector. Het totale energieverbruik voor verwarming zou meteen ook met 10 procent dalen.

De sector wijst er nog op dat het Verenigd Koninkrijk en Duitsland wél al omvangrijke programma’s hebben voor het vervangen van verwarmingsketels. De huidige Brusselse energiepremies volstaan volgens ATTB niet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?